Przedstawiamy podsumowanie najciekawszych wiadomości ze świata FinTech z mijającego tygodnia 👇
Europejskie FinTechy spodziewają się wzrostów w przyszłym rok
Co się stało?
Po kilku ciężkich latach do sektora FinTech powraca optymizm. Liderzy branży FinTech w Wielkiej Brytanii wykazują się dużym optymizmem, a 83% z nich spodziewa się wzrostu zysków w przyszłym roku. Kolejne miejsca pod względem przejawianego optymizmu zajmują Francja (80%), Niemcy (77%), Hiszpania (72%) i Włochy (66%). Firmy FinTech o ugruntowanej pozycji na rynku, mające ponad 10 lat, spodziewają się wzrostów z największym prawdopodobieństwem (79%). Firmy na wczesnym etapie rozwoju są nieco mniej pewne siebie, ale 55% z tych, które mają mniej niż pięć lat, przewiduje jednak „znaczący” wzrost w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Co to oznacza?
Na zaufanie inwestorów do branży wpływ ma przede wszystkim ponowne skupianie się na rentowności, co stało się głównym priorytetem dla ponad 2/3 FinTechów. Pozyskiwanie klientów, inwestorów i utalentowanych pracowników to trzy najważniejsze czynniki umożliwiające osiągnięcie rentownego wzrostu, przy czym panuje co do nich relatywna zgodność, niezależnie od tego na jakim rynku, jak dojrzała i jakiej wielkości jest firma. Potwierdza to, że czasy marnotrawienia funduszy od inwestorów i zwiększania skali działalności za wszelką cenę zostały zastąpione przez skupienie się na rentownym wzroście.
Więcej aktualności ze świata FinTech
Nasdaq zwiększy nadzór nad rynkiem akcji przy użyciu sztucznej inteligencji. Nowa funkcja, która wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję (GenAI), ma pomóc amerykańskiej giełdzie technologicznej Nasdaq poprawić jakość, szybkość i skuteczność dochodzeń w sprawie nadużyć na rynku. Podczas fazy testowej analitycy nadzoru oszacowali skrócenie czasu dochodzenia o 33%, a także poprawę ich ogólnych wyników.
EBC testuje cyfrowe pieniądze banku centralnego. Eurosystem rozpoczął pierwszą z serii prób, których celem jest zweryfikowanie wykorzystania technologii rozproszonej księgi (DLT) do rozliczania transakcji hurtowych w pieniądzach banku centralnego (CBDC). W projekt zaangażowanych jest 16 prywatnych firm oraz 5 banków centralnych, które symulują różne testowane scenariusze.
Napływ bitcoinów na giełdy kryptowalut jest na dziesięcioletnim minimum. Najnowsze dane pokazują, że dzienny napływ bitcoinów na giełdy kryptowalut znacznie spada od momentu osiągnięcia przez bitcoina historycznego maksimum w wysokości 73 800 dolarów amerykańskich. W kwietniu i maju 2024 roku napływy były jednymi z najniższych w ciągu ostatnich 10 lat. Ostatni raz tak małe przepływy odnotowano, gdy Bitcoin był notowany poniżej 1 000 dolarów za jednostkę.
7 na 10 Polaków preferuje aplikacje bankowe nad „tradycyjnym” logowaniem się poprzez stronę. Z najnowszego raportu Santander Consumer Banku wynika, że 68% Polaków korzysta zarówno z bankowości internetowej, jak i aplikacji mobilnych, z czego prawie 70% preferuje aplikacje. Główną przyczyną tej preferencji jest wygoda i stały dostęp do bankowości za pomocą smartfona. Bankowość internetowa jest częściej używana przez seniorów, głównie ze względu na przyzwyczajenie, większy ekran i łatwość wpisywania danych na klawiaturze. Aplikacje mobilne są popularne ze względu na szybkie płatności i powiadomienia, co jest istotne zwłaszcza dla młodszych użytkowników.
Polska spółka z branży FinTech – mPay – radzi sobie coraz lepiej, zaczyna podbijać również inne rynki. Jak wynika z najnowszego raportu spółki, mPay zakończył I kwartał 2024 roku z 1,5 miliona użytkowników, notując wzrost wartości transakcji do 17,5 miliona złotych, co oznacza wzrost o 19,9% w porównaniu do poprzedniego roku. EBITDA firmy wzrosła o 40,9%, osiągając 0,39 miliona złotych, a zysk EBIT wyniósł 0,21 miliona złotych, co stanowi wzrost o 89,34%. mPay udostępnił karty debetowe i plany subskrypcyjne wybranym użytkownikom oraz umożliwił zakup biletów Polregio. Fintech podpisał także ważne umowy, w tym z Universal Bankiem na Ukrainie, rozszerzając swoje usługi o międzynarodowe przekazy pieniężne.
Aż 93% Polaków robi zakupy online. Polacy uwielbiają zakupy online, ale kluczowym czynnikiem jest dla nich cena oraz dostępność ulubionych form płatności, co potwierdza badanie „Finanse w czasach niepewności” przeprowadzone przez Autopay. Zaufanie do sklepu oraz wybór metod płatności są również ważne, a brak dogodnej formy płatności skłania 60% Polaków do rezygnacji z zakupów. BLIK jako ulubiona metoda płatności, jest używany przez sześciu na dziesięciu kupujących, a jego popularność wzrasta, szczególnie wśród młodszych użytkowników. Wygoda i szybkość płatności są najważniejszymi czynnikami wyboru formy płatności, choć starsi klienci i mężczyźni bardziej cenią bezpieczeństwo transakcji.