Szukaj
Close this search box.

Przedstawiamy akcje Disneya: Myszka Miki jako medialny gigant

Przedstawiamy akcje Disneya: Myszka Miki jako medialny gigant

Nie musisz być inwestorem by znać markę Walt Disney. W końcu, kto nie zna Myszki Miki, Kaczora Donalda lub nie słyszał o Disneylandzie? Mało kto jednak podejrzewa, że Walt Disney, jako firma ze stuletnią historią, oferuje o wiele więcej niż to z czym przywykliśmy ją kojarzyć.

Początki powstania tego medialnego giganta sięgają roku 1923, kiedy to Walt Disney i jego młodszy brat Roy założyli w Holywood studio animacji Brothers Cartoon. Ich popularne produkcje, jak na przykład „Myszka Miki” i „Alicja w Krainie Czarów” cieszyły się ogromną popularnością, a firma szybko się rozrastała. Po powstaniu dziesiątek przełomowych produkcji firma przemieniła się w spółkę holdingową obejmującą działalność w szeroko pojętej branży medialnej, a od 1955 roku prowadzi również parki rozrywki, które następnie powstały na całym świecie pod nazwą Disneyland. To jednak nie wszystko. Spółka z powodzeniem odpowiada na współczesne trendy, na przykład takie jak usługi streamingowe. To, co zaczęło się od garstki animatorów tworzących ręcznie animacje na deskach kreślarskich, przerodziło się w jedną z największych firm na świecie.

Rozwój cen akcji Disneya od momentu wejścia na giełdę
Rozwój cen akcji Disneya od momentu wejścia na giełdę.
DIS Stock Price Today by TradingView

Sukces spółki odzwierciedla także rozwój cen jej akcji, od momentu wejścia na giełdę w 1957 roku. Przez 65 lat cena akcji wzrosła o 260 000 %, co jest jednym z największych sukcesów giełdowych w historii.

Model binzesowy

Spółka dzieli swoje zdywersyfikowane portfolio produktowe na 2 główne kategorie:

  • Media & Entertainment
  • Parks, Experiences & Products

Medialny gigant

Segment Media & Entertainment jak sama nazwa wskazuje, obejmuje działalność medialną i rozrywkową. W roku fiskalnym kończącym się 1 października 2022 roku, ten dział firmy, wygenerował 55 miliardów dolarów, jest to o 8% więcej niż przed rokiem, co stanowi dwie trzecie wszystkich przychodów.

Segment mediów i rozrywki dzieli się na inne mniejsze oddziały firmy, takie jak Linear Networks, Direct-To-Consumer (DTC) i Content Sales/Licensing and Other. Linear Networks reprezentuje klasyczne programy i stacje telewizyjne, DTC jest odpowiedzialne za usługi streamingowe, a Content Sales/Licensing odpowiada za sprzedaż praw do emisji stronom trzecim. Potęgę biznesu medialnego firmy można zobrazować na konkretnych przykładach. Wystarczy przyjrzeć się na to, które studia filmowe należą do Disneya.

Walt Disney (Król Lew, Piraci z Karaibów, Narnia, Alladyn, Królowna Śnieżka, Kopciuszek, Pocahontas, Mulan, Mała Syrenka, Piękna i Bestia, 101 Dalmatyńczyków, Lilo i Stich, High School Musical, Dzwoneczek, Bambi)

Pixar (Toy Story, Gdzie jest Nemo, Iniemamocni, Potwory i Spółka, Wall-E, Ratatuj, Auta, Coco)

Marvel Studios (Avengers, Iron Man, Thor, Strażnicy Galaktyki, Kapitan Ameryka, Spider-Man, Doctor Strange, Hulk, Czarna Pantera, Fantastyczna Czwórka, X-men)

LucasFilm (Gwiezdne Wojny, Indiana Jones, Mandalorian)

20th Century Studios (Avatar, Epoka Lodowcowa, Titanic, Obcy, Simpsonowie, Bohemian Rhapsody, Borat, Szklana Pułapka, Kingsman, Terminator, Fight Club, Ad Astra, Dzień Niepodległości, Ukryte Działania)

Searchlight (Czarny Łabędź, Podkręć jak Beckham, Budapeszt, Slumdog Millionaire, Wzgórza Mają Oczy, Kształt Wody)

Blue Sky Studios (Rio, Fernando, Roboty)

Portfolio marek studiów filmowych i stacji telewizyjnych spółki Wlat Disney.
Portfolio marek studiów filmowych i stacji telewizyjnych spółki Wlat Disney.

Disney ma w swoim portfolio wiele filmów i seriali, na których się wychowaliśmy, a na których teraz wychowują się nasze dzieci. Zaliczają się do nich Oskarowe firmy takie jak Titanic, Avatar czy Gwiezdne Wojny jak również obecnie najlepiej zarabiające produkcje od Marvela. Ze względu na to, że spółka posiada prawa autorskie do tych treści, będzie generować przychody za każdym razem, gdy inna telewizja, film, lub serwis streamingowy będą chciały ich użyć.

Powyżej wymienione są jedynie studia filmowe. Spółka Disney sprawuję kontrolę także nad dużą ilością popularnych stacji telewizyjnych. Tymi najbardziej rozpoznawalnymi są ESPN, ABC, National Geographic, History, Fox i Disney. Warto wiedzieć, że ABC, Fox, Fox News i ESPN zajmują miejsca od 3 do 6 pośród najczęściej wybieranych stacji telewizyjnych w USA. Oznacza to, że spółka Disney ma również wielki wpływ na media i odgrywa w nich dużą rolę, co zwiększa poziom dywersyfikacji jej produktów i usług. Jest to ważna informacja z punktu widzenia potencjalnego inwestora.

Priorytetem firmy jest w tej chwili jej biznes streamingowy, w którym rywalizuje bezpośrednio z Netflixem. Warto dodać, że Disney daje sobie radę na tym polu naprawdę nieźle. Całkowita liczba użytkowników jest obecnie wyższa niż u ich głównego konkurenta. Flagowym serwisem jest usługa Disney+, która obecnie świętuje 3 rok na rynku, a w okresie tym zyskała 164,2 miliony abonentów. Nawet platformy Hulu i ESPN+ są częścią spółki Disney. Łącznie DTC – Direct to consumer (usługi streamingowe) posiada 235,7 milionów użytkowników. Usługi streamingowe generują przychody na podstawie opłat miesięcznych, których wysokość różni się w zależności od regionu. W Polsce platforma oferuje dostęp do swoich filmów i seriali za 28,99 zł miesięcznie lub 289,90 zł w opłacie całorocznej.

Rakietowy wzrost Disney+

Disneyland, rejsy i własne kurorty

Drugi segment korporacji zajmuje się tworzeniem parków rozrywki (Disneyland i DisneyWorld), przeżyć i pamiątek dla fanów. W ubiegłym roku, w ramach tego segmentu, Disney osiągnął przychody w wysokości 28,7 miliardów dolarów, aż o 73% więcej niż przed rokiem. Ten wzrost, oczywiście wynika z faktu, że część parków rozrywki było zamkniętych ze względu na pandemię. Sam segment generuje około 34% przychodów ogółem.

67 lat po otworzeniu pierwszego Disneylandu, ich ilość wzrosła obecnie do 6 parków rozrywki. Można je odwiedzić w Paryżu, Kalifornii, Tokio, Hongkongu, Szanghaju i na Florydzie a same parki wciąż są rozbudowywane. Od 1998 roku spółka umożliwia również klientom wzięcie udziału w rejsach. Obecnie ma w swoim posiadaniu 5 statków, Magic, Wonder, Dream, Fantasy i Wish. Każdy z nich ma inny design i różniące się od siebie restauracje, obiekty i atrakcje. Spółka Disney oferuje także klub wakacyjny, który umożliwia 225 000 członków rodzin z ponad 100 krajów cieszyć się nietypowymi wakacjami każdego roku.

Disney oferuje swoim klientom rejsy, parki tematyczne, a także kluby wakacyjne i własne kurorty.
Disney oferuje swoim klientom rejsy, parki tematyczne, a także kluby wakacyjne i własne kurorty.

Mniejsza część przychodów generowana jest dzięki sprzedaży pamiątek w ponad 300 sklepach na całym świecie i za pośrednictwem sklepu online. Poza tym Disney sprzedaje również prawa do swoich produkcji stronom trzecim, tworzy gry na różne konsole i prowadzi największe wydawnictwo dla dzieci na świecie.

Jak radzi sobie Disney?

Spółka Disney czerpie zyski z ekspansji swoich marek i produktów. Jedynie w ostatnich 7 latach przychody spółki znacznie się zwiększyły z 55,6 miliarda dolarów na 83,8 miliarda dolarów. Spoglądając jednak na zysk netto można zauważyć, że coś poszło nie tak. Tenże, jeszcze w 2018 roku wynosił 12,6 miliardów dolarów, co stanowiło 12,5 miliardów dolarów marży, ale już w roku 2020 spółka osiągnęła zysk ujemny. Nawet obecnie, zysk netto nie wrócił na swoje poziomy.

Skupiając się jednak na przychodach, Disney ma za sobą rekordowy rok, prognozuje się również, że obrót w przyszłym roku ma osiągnąć 100 miliardów dolarów. W porównaniu z Netflixem, HBO Max, Amazon Prime Video, Pramaount+ i innymi, Disney wydaje zawrotne sumy pieniędzy na nowe produkcje, aby zatrzymać dotychczasowych widzów i przyciągnąć nowych. Jedynie w roku ubiegłym spółka zainwestowała aż 30 miliardów dolarów na tworzenie treści, co wywiera presję na osiąganie zysków. W ostatnim roku czysty zysk wyniósł jedynie 3%, a jak już wiemy jeszcze w 2018 roku czysty zysk stanowił aż 21% przychodów.

To jeden z powodów, dla których akcje spółki ostatnio nie radzą sobie najlepiej. Inwestorzy życzyliby sobie, by spółka Disney wróciła do osiągania lepszych zysków. Spółka oczekuje, że w przyszłym roku zmniejszą się straty z działalności streamingowej, a podmiot zyska rentowność już w 2024 roku. Kierownictwo Disneya nie jest jednak głuche na potrzeby inwestorów i na słabe wyniki akcji zareagowało na dwa sposoby.

Firma zapowiedziała zaciskanie pasa i zmiany na najwyższym szczeblu. Jeden Bob wymienił drugiego Boba. Bob Chapek został zwolniony ze stanowiska CEO, na którym zastąpił go Bob Iger, którego z kolei Chapek zastąpił kilka lat wcześniej. Dodatkowo pomóc z rentownością miałaby nowa tańsza wersja usługi Disney+, która zawierałaby reklamy.

Przewaga konkurencyjna

Na rynku nie istnieje tak wiele spółek o aż tak zdywersyfikowanym źródle dochodów i przewadze konkurencyjnej jak Disney. Stabilne zyski z parków rozrywki, programów telewizyjnych i treści filmowych pomagają firmie finansować nowe możliwości rozwoju, takie jak biznes DTC (streaming). Z kolei obfitość kultowych treści filmowych sprawia, że marka Disney jest w zasadzie bezcenna, podobnie jak na przykład Coca-Cola.

Z upadającego studia filmowego, Marvel stał się obecnie najlepiej wycenionym studiem na świecie
Z upadającego studia filmowego, Marvel stał się obecnie najlepiej wycenianym studiem na świecie

Silną stroną jest także zarządzanie firmą. Pod przywództwem Boba Igera firma Disney w 2009 roku w przypływie geniuszu nabyła wtedy upadające studio Marvel za 4 miliardy dolarów, podczas gdy obecnie osiąga ona roczne przychody w wysokości 27,6 miliardów dolarów będąc najlepiej wycenionym studiem na świecie. Niecałe 3 lata później Disney kupił Lucasfilm, studio posiadające prawa autorskie do Gwiezdnych Wojen, również za 4 miliardy dolarów. Kolejną przewagę konkurencyjną Disney buduje za pośrednictwem swoje platformy streamingowej.

Zagrożenia związane z inwestowaniem do spółki Walt Disney

Największe ryzyko związane z inwestowaniem do spółki Walt Disney spoczywa prawdopodobnie w kwestii powrotu firmy do osiągania przyzwoitych zysków. Inwestorzy obawiali się, że konkurencja w obszarze streamingu będzie bardzo droga i w związku z tym obniży marże. Negatywnym czynnikiem jest także dość wysokie zadłużenie i wysokie koszty eksploatacji i remontów parków rozrywki. Wiąże się z tym także wrażliwość tego typu branży na wydarzenia takie jak pandemia, która doprowadziła do okresowej przerwy w biznesie i zamknięcia atrakcji dla odwiedzających.

Podsumowanie

Spółka Walt Disney ma bardzo silną pozycję na rynku i dużą przewagę konkurencyjną, co powinno przynosić jej w najbliższych latach duże zyski.  Streaming podwyższa dywersyfikację przedsiębiorstwa, ale niesie ze sobą także pewne ryzyko. Niemniej jednak, kierownictwo Disneya tak naprawdę ma wszystkie karty w swoich rękach, by móc kontynuować swoją „magiczną historię”.

Jeśli chcesz stworzyć inwestycję, w której uwzględnisz również akcje tej spółki możesz to uczynić na Portu tworząć własną strategię inwestycyjną. Listę wszystkich dostępnych instrumentów znajdziesz tutaj.

—————————————————————–

Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu artykułu?

– Niniejszy artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną.

– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie są gwarancją przyszłych zysków.

– Inwestycje na rynkach kapitałowych wiążą się z ryzykiem.

– Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji.

– Nie jesteś pewien, jaki profil ryzyka jest dla Ciebie odpowiedni? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.

Najnowsze artykuły

Lepsze miejsce dla Twoich pieniędzy

Uwolnij potencjał swojego kapitału. Konta oszczędnościowe nie chronią pieniędzy przed inflacją. Z kolei wysokie opłaty funduszy inwestycyjnych zabierają Twoje zyski. Na szczęście jest sposób, by inwestować lepiej – Ty decydujesz, a eksperci pracują dla Ciebie. Portu oferuje nowoczesny i efektywny sposób inwestowania dla każdego. Przygotujemy portfel na miarę Twoich potrzeb.