Przedstawiamy podsumowanie najciekawszych wiadomości ze świata FinTech z ostatniego tygodnia. 👇
Europejskie banki centralne chcą wykorzystywać AI do prognozowania inflacji
Co się stało:
Europejskie banki centralne testują wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji do lepszego przewidywania przyszłej inflacji. Bank Rozrachunków Międzynarodowych współpracuje z Europejskim Bankiem Centralnym i niemieckim bankiem centralnym (Bundesbank) nad projektem Spectrum, który bada wykorzystanie AI do analizy ogromnych ilości nieustrukturyzowanych danych dotyczących cen konsumenckich. Celem jest automatyczna kategoryzacja miliardów produktów i ich cen, aby poprawić zdolność tak zwanego „nowcastingu”, czyli szybkiego przewidywania bieżących trendów inflacyjnych.
Co to oznacza:
Podejście to może zmienić sposób, w jaki inflacja jest mierzona i analizowana, nie tylko w Europie, ale także na całym świecie. Wynika to z faktu, że projekt opiera się na danych pochodzących z międzynarodowych sieci detalicznych i wykorzystuje technologie, które umożliwiają późniejsze zastosowanie na rynkach pozaeuropejskich, które znaczącą różnią się kulturowo i lingwistycznie. Może to pozwolić na skuteczniejsze i dokładniejsze podejmowanie decyzji makroekonomicznych na szerszą skalę.
Więcej aktualności ze świata FinTech
Oszustwa związane ze sztuczną inteligencją są największym zagrożeniem dla sektora finansowego. Fałszerstwa cyfrowe po raz pierwszy przewyższyły fałszerstwa fizyczne, stanowiąc 57% wszystkich oszustw związanych z dokumentami. Trzy najczęściej atakowane usługi w 2024 roku obejmowały szeroko pojęty sektor finansowy. Najbardziej dotknięte zostały kryptowaluty, w przypadku których doszło do dwukrotnie większej liczby prób oszustw w porównaniu z jakimkolwiek innymi usługami finansowymi. W dalszej kolejności najwięcej oszustw odnotowały usługi pożyczkowe i kredytów hipotecznych oraz usługi związane z tradycyjną bankowością.
Europa przygotowuje się do szybszego rozliczania transakcji. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) zaleca przejście na cykl rozliczeniowy T+1 do października 2027 roku. Cały proces powinien zostać zsynchronizowany z Wielką Brytanią i innymi krajami. Zmiana ta ma na celu zmniejszenie ryzyka, obniżenie kosztów i lepsze dostosowanie do globalnych rynków, ale wymaga dostosowań regulacyjnych i inwestycji w modernizację infrastruktury. Przejście na szybsze rozliczanie transakcji kapitałowych nastąpiło już w tym roku w Stanach Zjednoczonych.
Karta bankowa obsługiwana za pomocą WhatsApp. Południowoafrykański FinTech Mama Money zaprezentował kartę, która umożliwia zarządzanie finansami bezpośrednio za pośrednictwem WhatsApp, od zakupu kredytu i płatności za media po zamrożenie karty w przypadku jej utraty. W ten sposób FinTech chce dotrzeć do milionów ludzi, którzy nie mają dostępu do tradycyjnych banków.
Polacy coraz częściej płacą BLIKIEM. W III kwartale 2024 roku liczba użytkowników BLIKA wzrosła do 17,4 milionów. Korzystający z tego systemu płatności zrealizowali łącznie 625,5 milionów transakcji o wartości 89,4 miliardów złotych, co stanowi wzrost o 42% rok do roku. Największą popularnością cieszyły się zakupy BLIKIEM w sklepach internetowych (46,2% wszystkich transakcji). Natomiast, prawie połowa transakcji w terminalach POS to były płatności zbliżeniowe BLIKIEM. Na popularności zyskują także przelewy na numer telefonu (P2P), w III kwartale wykonano 154 milionów takich operacji o wartości 24,6 miliardów złotych, co oznacza wzrost o 41% w porównaniu z poprzednim rokiem i stanowiło blisko 25% wszystkich transakcji BLIKIEM.
Twoja bankowość elektroniczna rozpoznaje czy Ty to Ty, dzięki weryfikacji behawioralnej. SKOK Stefczyka wprowadził weryfikację behawioralną, która analizuje sposób korzystania użytkownika z urządzeń elektronicznych, by zwiększyć bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej. Jako pierwszy niebankowy podmiot dołączył do sektorowego systemu weryfikacji behawioralnej będącego w ofercie Biura Informacji Kredytowej (BIK), bazującego na technologii opracowanej przez Digital Fingerprints. Obecnie z tej technologii korzysta również kilka dużych i popularnych banków w Polsce. System ten tworzy unikalny profil użytkownika, pozwalając na identyfikację prawowitego właściciela konta podnosząc w ten sposób poziom ochrony przed oszustwami. Zaletą tego systemu jest to, że obraz behawioralny klienta utworzony w jednej instytucji, może być użyty, kiedy użytkownik korzysta z usług innych instytucji uczestniczących w sektorowym systemie. Warto zaznaczyć, że według Urzędu Ochrony Danych Osobowych dane behawioralne są biometrią i nie można ich wykorzystywać bez zgody klienta.
Wolisz płacić kartą czy gotówką? Raport NBP o zwyczajach płatniczych Polaków w 2023 roku pokazuje, że 57,8% transakcji wykonano kartami, a 40,2% gotówką. Transakcje bezgotówkowe są najbardziej popularne wśród osób młodych w przedziale wiekowym 25-29 lat (77,1%). Natomiast transakcje gotówką preferują przede wszystkim seniorzy po 65 roku życia (66,9%). Ogólnie, w poprzednim roku z gotówki skorzystało przynajmniej raz 96,9% badanych, a z kart płatniczych 86,5% badanych. Z kolei w handlu internetowym dominują instrumenty bezgotówkowe, z Blikiem na czele (49,7% transakcji). Badanie wykazało również, że konto bankowe posiada 91,7% dorosłych Polaków, a kartę – 86,7%. Co nie zmienia faktu, że 27% Polaków woli wciąż płacić gotówką.
—————————————————————–
Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu niniejszego artykułu?
– Artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną, a Portu nie świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego.
– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie są gwarancją przyszłych zysków.
– Inwestycje na rynkach kapitałowych są zawsze ryzykowne, a Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji.
– Nie jesteś pewien, jaki profil ryzyka jest dla Ciebie odpowiedni? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.
– Artykuł jest materiałem marketingowym.