Szukaj
Close this search box.

Przedstawiamy Johnson & Johnson – 140 lat sukcesu

Johnson & Johnson (J&J) to amerykańska międzynarodowa korporacja założona w 1886 roku przez braci Johnson. Początkowo zajmowała się produkcją plastrów, ale bardzo szybko rozszerzyła swoją działalność na szeroko pojętą branżę farmaceutyczną, wliczając w to produkcję urządzeń medycznych. Dziś, jej wartość rynkowa wynosi ponad 400 mld USD, a J&J jest jedną z największych i najbardziej zdywersyfikowanych firm medycznych na świecie.

Dobrze ilustruje to fakt, że aż 29 produktów J&J osiąga roczną sprzedaż przekraczającą 1 mld USD. Firma zdobyła w swojej historii również wiele nagród i wyróżnień. Na przykład Wall Street Journal uznał ją za dziewiątą najlepiej zarządzaną firmę w 2022 roku, a magazyn Fortune umieścił ją wśród 50 najbardziej podziwianych firm na świecie już dwudziesty rok z rzędu. W tym samym zestawieniu, w swojej branży zajęła pierwsze miejsce.

Produkty J&J generujące ponad 1 mld USD rocznego przychodu, źródło: Johnson & Johnson Fact Sheet

Jednak nie wszystko związane z J&J jest zawsze różowe. W swojej długiej 140-letniej historii firma była uwikłana w różne kontrowersje, w tym w procesy sądowe dotyczące bezpieczeństwa jej produktów. Dlatego, lepiej przyjrzyjmy się tej firmie nieco bliżej.

Model biznesowy

Johnson & Johnson dzieli swoją działalność na 3 kluczowe segmenty:

  • farmaceutyczny,
  • konsumencki,
  • urządzenia medyczne.

Ten podział wkrótce ulegnie przekształceniu. J&J niedawno wyodrębniło swój dział konsumencki, Kevnue, który produkuje takie produkty jak Listerine, Neutrogena, Johnson’s Baby i Tylenol. Oznacza to, że firma będzie w dalszym ciągu koncentrować się przede wszystkim na szybko rozwijającej się i potencjalnie bardziej lukratywnej branży farmaceutycznej oraz rozwoju urządzeń medycznych.

Segment farmaceutyczny

Segment farmaceutyczny Johnson & Johnson koncentruje się na rozwoju, produkcji i sprzedaży farmaceutyków. Jest to najważniejsza część działalności firmy, stanowiąca do 53,8% jej całkowitych przychodów. W drugim kwartale 2023 r. segment ten wygenerował blisko 13,7 mld USD.

Segment obejmuje szeroki zakres dziedzin medycznych, w tym onkologię, immunologię, neuronaukę, choroby związane z układem krążenia i metabolizmem. Firma J&J opracowała setki leków, a do tych najbardziej znanych należy Imbruvica, który jest stosowany w leczeniu niektórych rodzajów raka, w tym przewlekłej białaczki limfocytowej. Innym ważnym lekiem jest Stelara, który jest stosowany w leczeniu niektórych chorób autoimmunologicznych, takich jak łuszczyca i choroba Leśniowskiego-Crohna. Nie powinniśmy zapominać o leku Xarelto, który jest stosowany w zapobieganiu i leczeniu zakrzepów krwi oraz Darzalex, który jest stosowany w leczeniu szpiczaka mnogiego.

Urządzenia medyczne

Segment urządzeń medycznych oferuje produkty związane z różnymi dziedzinami opieki zdrowotnej, są to produkty ortopedyczne, urządzenia sercowo-naczyniowe, narzędzia chirurgiczne, sprzęt diagnostyczny i produkty dla diabetyków. Bez wątpienia jest to ważny filar działalności firmy, odpowiadający za prawie jedną trzecią (30,5%) całkowitych przychodów. W drugim kwartale wygenerował sprzedaż w wysokości 7,79 mld USD.

Segment urządzeń medycznych posiada silną pozycję o zasięgu globalnym, urządzenia J&J są używane w wielu krajach. Firma dystrybuuje swoje produkty za pośrednictwem szpitali, klinik, aptek i innych placówek opieki zdrowotnej. Co więcej, J&J posiada oraz kieruje kilkoma innymi znanymi markami produkującymi urządzenia medyczne, między innymi DePuy Synthes (ortopedia), Ethicon (narzędzia chirurgiczne) i Biosense Webster (rozwiązania sercowo-naczyniowe).

Na jakim etapie znajduje się dziś Johnson & Johnson?

W ciągu ostatnich 10 lat, gigant w dziedzinie opieki zdrowotnej, zwiększył swoje przychody o jedną trzecią z 71,3 mld USD na 94,9 mld USD, w tym zysk netto z 13,8 mld USD na 17,9 mld USD. W tym czasie akcje spółki zyskały na wartości prawie 100%. Pozytywnemu rozwojowi firmy pomogły ostatnie lata, kiedy to J&J jako jedna z nielicznych firm farmaceutycznych opracowała szczepionkę przeciwko COVID-19.

Z ekonomicznego punktu widzenia spółka znajduje się w najlepszym punkcie w swojej historii i w tym roku ma osiągnąć magicznych 100 mld USD ze sprzedaży. Stabilny trend wzrostowy w ostatnich kilku kwartałach, w ramach segmentów działalności firmy, potwierdza słuszność tych przewidywań.

Jednak, jak już wspominaliśmy, nie wszystko wygląda tak różowo. W 2019 r. sąd wstępnie nakazał firmie zapłacić klientowi 8 miliardów dolarów za bagatelizowanie ryzyka związanego z lekiem przeciw psychotycznym Risperdal. Uważano, że lek ten powoduje wzrost piersi u młodych mężczyzn. Chociaż ostatecznie, zasądzona grzywna okazała się dużo niższa.

To nie wszystko, najbardziej kontrowersyjna sprawa wciąż nie doczekała się swojego rozwiązania, bowiem Firma J&J stoi w obliczu pozwu zbiorowego złożonego przez ponad 40 000 osób, w związku z prawdopodobnie jej najsłynniejszym produktem, pudrem Johnson’s Baby. Oskarżyciele twierdzą, że puder zawierający talk powodował raka u klientów. Firma chcąc zakończyć długotrwały proces sądowy w kwietniu tego roku zabezpieczyła prawie 9 miliardów dolarów na pokrycie żądań, mimo że nie przyznała się do winy. Wprost przeciwnie, odrzuca zarzuty, twierdząc, że nie są one oparte na podstawach naukowych, ale jest skłonna rozstrzygnąć konflikt za pomocą pieniędzy w obawie przed tym, że prowadzenie sporu sądowego przez dziesiątki lat byłoby jeszcze bardziej kosztowne.

Jednocześnie, ważnym wyzwaniem, przed którym stanęło obecnie J&J jest wyodrębnienie segmentu konsumenckiego marki Kevnue, które nastąpiło na początku tego roku. Zarząd ogłosił, że spółka dominująca wkrótce pozbędzie się co najmniej 4/5 swoich obecnych 89,6% udziałów w Kenvue. Akcjonariusze, którzy posiadają akcje Johnson & Johnson mieli możliwość zatrzymania swoich akcji J&J lub wymiany ich na akcje Kenvue. Czas na podjęcie tej decyzji upłynął 18 sierpnia.

Przewaga konkurencyjna, mocne strony i możliwości

Johnson & Johnson cieszy się popularnością wśród inwestorów z kilku powodów. Jest to swoisty konglomerat, który działa w wielu segmentach rynku, w ramach których posiada zdywersyfikowane portfolio produktów z olbrzymim potencjałem, o czym świadczy wspomniane 29 produktów generujących roczną sprzedaż przekraczającą 1 mld USD każdy. Pomimo tego, że kontrowersje dotyczące ich najpopularniejszego produktu – pudru dla niemowląt, nadszarpnęły ich reputację, to J&J pozostaje szanowaną i zaufaną marką. Wysokie standardy zarządzania spółką znajdują odzwierciedlenie nie tylko w otrzymywanych nagrodach i wyróżnieniach, ale także w wynikach finansowych.

Firma należy także do grona tak zwanych arystokratów dywidendowych. Tytuł ten przyznawany jest spółkom, które zwiększały swoją dywidendę przez co najmniej 50 kolejnych lat. J&J robi to już przez 61 lat z rzędu, co jest mocnym świadectwem stabilności i kondycji jej biznesu. Obecna stopa dywidendy z akcji J&J wynosi 2,74%.

Wysokie wydatki J&J na badania i rozwój, wysoka jakość zarządzania spółką oraz silny potencjał całej branży zdrowotnej, pozwalają przewidywać, że firma nie tylko utrzyma swoją pozycję na rynku, ale będzie nadal rosnąć.

Słabe strony i zagrożenia

Kontrowersje związane z J&J z pewnością nie pomagają i chociaż przemysł farmaceutyczny reprezentuje ogromny potencjał, to w pewnym stopniu stanowi również ryzyko, bo łatwo oskarżyć tak wielką firmę o kierowanie się jedynie chęcią zysku. Każdy następny skandal mógłby sprawić, że firma straci zaufanie. Kolejne ryzyko wynika z samej natury zasad i regulacji panujących w branży. Opracowywanie i zatwierdzanie nowych leków zajmuje zazwyczaj około dziesięciu lat i do tego jest procesem kosztownym, a po jakimś czasie uzyskane patenty tracą ważność. Dlatego, firmy tego typu muszą nieustannie myśleć na wiele lat w przód stawiając na badania i rozwój.

Jeśli J&J nie będzie w stanie regularnie opracowywać nowych leków z dużym potencjałem, może to mieć negatywny wpływ na wyniki finansowe. Nie należy zapominać, że tysiące mniejszych firm farmaceutycznych i biotechnologicznych również opracowuje nowe leki stanowiąc konkurencję dla J&J.

Podsumowanie

Johnson & Johnson może być dobrym wyborem dla inwestorów poszukujących równowagi między zwrotem a ryzykiem. Jako król dywidend z szeroko zdywersyfikowaną ofertą w różnych segmentach rynku, firma posiada wszystko, aby stale dominować na rynku. Jeśli chcesz dodać tę spółkę również do swojego portfolio inwestycyjnego – możesz to zrobić w ramach własnych strategii na Portu. Spółka swoje wyniki finansowe za trzeci kwartał tego roku opublikuje 17 października.

—————————————————————–

Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu artykułu?

– Artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną, a Portu nie świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego.

– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie są gwarancją przyszłych zysków.

– Inwestycje na rynkach kapitałowych są zawsze ryzykowne.

– Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji.

– Nie jesteś pewien, jaki profil ryzyka jest dla Ciebie odpowiedni? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.

– Niniejszy artykuł jest materiałem marketingowym.

Najnowsze artykuły

Lepsze miejsce dla Twoich pieniędzy

Uwolnij potencjał swojego kapitału. Konta oszczędnościowe nie chronią pieniędzy przed inflacją. Z kolei wysokie opłaty funduszy inwestycyjnych zabierają Twoje zyski. Na szczęście jest sposób, by inwestować lepiej – Ty decydujesz, a eksperci pracują dla Ciebie. Portu oferuje nowoczesny i efektywny sposób inwestowania dla każdego. Przygotujemy portfel na miarę Twoich potrzeb.