Przedstawiamy podsumowanie najciekawszych wiadomości ze świata FinTech z mijającego tygodnia 👇
PayPal wprowadza własne produkty oparte na sztucznej inteligencji
Co się stało?
PayPal ogłosił, że wypuści na rynek pilotażowe aktualizacje swoich usług, z których niektóre będą wykorzystywać personalizację opartą na sztucznej inteligencji (AI). Firma wprowadza nową ofertę CashPass (przekazanie gotówki) w ramach usługi cashback o nazwie Smart Receipts (inteligentne rachunki) ze spersonalizowanymi rekomendacjami. Ponadto, wprowadza ulepszenie usług dla małych firm oraz nową platformę do wystawiania ofert dla sprzedawców.
Co to oznacza?
Dzięki nowej funkcji Smart Receipts klienci po dokonaniu zakupu otrzymają od Paypal elektroniczny paragon, który pozwoli im śledzić swoje zamówienie oraz zapoznać się z propozycją produktów, które mogliby kupić od tej samej marki w następnej kolejności. Paragony będą wyświetlać sugestie stworzone przy użyciu sztucznej inteligencji, oparte na danych i zwyczajach zakupowych kupujących.
Więcej aktualności ze świata FinTech
Według SEC, za atakiem hakerskim na X/Twitter stał „SIM swap” (podmiana karty SIM). Fałszywe ogłoszenie, które pojawiło się na krótko przed udzieleniem przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) zgody na bitcoinowe fundusze ETF, spowodowało krótkotrwały wzrost ceny Bitcoina. SEC twierdzi, że przy pomocy swojego operatora telekomunikacyjnego odkryło, że ktoś przejął kontrolę nad numerem telefonu komórkowego powiązanym z kontem instytucji w sieci społecznościowej. Zatem, według wyjaśnień SEC, haker uzyskał dostęp z winy operatora, a nie ze względu na uchybienia w samej Komisji. SEC przyznało jednak, że w lipcu 2023 roku, samo zażądało wyłączenia uwierzytelniania wieloetapowego.
Wszystko wskazuje na to, że Klarna wkrótce wejdzie na giełdę. FinTech Klarna oferujący usługi kup teraz, zapłać później (BNPL), według swojego dyrektora generalnego, wkrótce wypuści swoje akcje na amerykańską giełdę w ramach tak zwanego IPO (pierwsza oferta publiczna). W listopadzie ubiegłego roku wydawało się, że szwedzki gigant zamierza zaoferować inwestorom swoje akcje na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, jednak większość sprzedaży Klarny pochodzi z USA, a zatem dyrektor generalny firmy skłania się ku temu, aby uczynić spółkę publiczną właśnie tam.
Ponad połowa polskich konsumentów posiada nadwyżki finansowe. Najnowsze badanie (III kwartał 2023), opracowywane kwartalnie – „Sytuacja na rynku consumer finance” przeprowadzone przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH pokazuje, że nastroje konsumentów w Polsce poprawiają się, a 57% respondentów deklaruje posiadanie nadwyżek finansowych, co stanowi wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Spadła również liczba osób pesymistycznie nastawionych do swojej sytuacji finansowej, co może być efektem lepszych danych makroekonomicznych i prognoz na przyszłość. Zauważalny jest wzrost chęci inwestycji w dobra trwałe, a 52,7% ankietowanych wyraża gotowość na ponoszenie wydatków w tej kategorii, co oznacza znaczący wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Badanie również ukazuje, że Polacy coraz lepiej radzą sobie ze spłatą zobowiązań finansowych, aż 68,6% respondentów deklaruje bezproblemową obsługę swoich zobowiązań, co jest lepszym wynikiem w porównaniu do okresu pandemii.
Cyfrowy funt „tak”, ale tylko jeśli zostanie zachowana prywatność użytkowników. Rząd Wielkiej Brytanii zobowiązał się do wprowadzenia przepisów gwarantujących prywatność użytkowników, jeśli zdecyduje się na wprowadzenie cyfrowego funta, reagując tym samym na badanie przeprowadzone wśród konsumentów. Pomimo braku ostatecznej decyzji co do wprowadzenia cyfrowej wersji waluty, prace nad projektem są kontynuowane, a opinie o ich przebiegu, płynące z różnych stron są głównie pozytywne. Brytyjskie Ministerstwo Skarbu potwierdziło, że w razie wdrożenia cyfrowego funta zostaną wprowadzone przepisy chroniące prywatność użytkowników, a Bank of England nie miałby dostępu do danych osobowych.
Polskie przedsiębiorstwa prowadzone przez kobiety odnotowały 33-procentowy wzrost przychodów oraz 78-procentowy wzrost zysku netto w 2022 roku. Tak podają dane zebrane i opracowane przez Dun & Bradstreet Poland. Obecnie, czyli na początku 2024 roku, firmy prowadzone przez kobiety stanowią 27% wszystkich firm w Polsce, a biznesy kobiet rozwijają się szczególnie dynamicznie w sektorach produkcji odzieży, pomocy społecznej i opieki zdrowotnej. Z kolei analiza danych finansowych, przeprowadzona przez Dun & Bradstreet Poland porównuje między innymi sprawozdania finansowe za rok 2021 i 2022, gdzie wykazano, że małe firmy prowadzone przez kobiety, z roku na rok w tym czasie, podwoiły swój zysk netto. Co ciekawe, z analiz wynika również, że najbardziej przedsiębiorcze są kobiety z województwa śląskiego. W pierwszej trójce uplasowały się również panie z województwa zachodniopomorskiego i świętokrzyskiego.