W 2020 roku pandemia COVID-19 uderzyła w świat, w odpowiedzi wiele rządów nałożyło blokady i ograniczenia, radykalnie zmieniając codzienne życie ludzi i sposób działania firm. Podczas gdy niektóre sektory, takie jak turystyka, linie lotnicze i tradycyjny handel detaliczny, stanęły w obliczu poważnych wyzwań, inne sektory doświadczyły bezprecedensowego boomu.
Sektorowi zwycięzcy pandemii
Pomimo wielu trudności, niektóre firmy z sektora technologii, handlu elektronicznego i usług cyfrowych prosperowały bardzo dobrze, gdy część populacji utknęła w domu. Wśród „zwycięzców okresu pandemii” znalazły się takie firmy jak:
- Zoom – który rozpowszechnił wideokonferencje i stał się niezbędny do pracy w domu.
- Etsy – platforma do sprzedaży ręcznie robionych produktów, gdzie ludzie kupowali unikalne dekoracje do domu oraz prezenty.
- DocuSign – dostawca oprogramowania do elektronicznego podpisywania dokumentów.
- Peloton – firma oferująca domowy sprzęt fitness i wirtualne lekcje ćwiczeń.
- PayPal – który skorzystał na przetwarzaniu płatności online.
- Moderna – firma biotechnologiczna, która opracowała jedną z pierwszych szczepionek przeciwko COVID-19.
Gwiazdy pandemii
Jedną z firm, które najbardziej skorzystały na obostrzeniach pandemicznych, był Zoom Video Communications. Ta platforma do przeprowadzania wideokonferencji w ciągu kilku tygodni stała się podstawowym narzędziem dla przedsiębiorców, pracowników i uczniów, którzy nie mogli pojawiać się fizycznie w miejscu pracy lub szkole, a aplikację pobrało dziesiątki milionów użytkowników. Na pewien czas stała się standardem spotkań biznesowych online. Przychody firmy wzrosły o 326% w latach 2020-2021, z 623 milionów dolarów do 2,65 miliarda dolarów. Od czasu pandemii akcje spółki wzrosły ze 110 dolarów za sztukę do 589 dolarów, co stanowi wzrost o 434%.
Kolejnym wielkim zwycięzcą pandemii była firma Peloton, która produkuje domowy sprzęt fitness. Ponieważ ludzie zostali uwięzieni w swoich domach, a centra fitness w wielu przypadkach pozostały zamknięte, popyt na produkty Peloton gwałtownie wzrósł. W latach 2020-2021 sprzedaż firmy wzrosła o 120% do 4 miliardów dolarów. Optymizm inwestorów sprawił, że akcje spółki wzrosły z 22 dolarów do 169 dolarów, co oznacza 8,5-krotny wzrost.
W czasie pandemii nie możemy zapominać o Modernie. Producent szczepionek na wirusa COVID-19 jeszcze w 2019 roku miał globalną sprzedaż na poziomie zaledwie 60 milionów dolarów. W 2020 roku było to już 803 miliony dolarów, 18,5 miliarda dolarów rok później i 19,2 miliarda dolarów w 2022 roku. Zysk netto w ciągu zaledwie tych dwóch lat osiągnął aż 20 miliardów dolarów. Inwestorzy byli zachwyceni, a akcje Moderny podskoczyły o prawie 2000%.
Złotego okresu podczas pandemii doświadczył również dostawca oprogramowania DocuSign, którego akcje wzrosły o 320%, a także kilka platform handlu elektronicznego. Podczas pandemii ludzie pozostali w domach i zaczęli robić zakupy w zaciszu swoich domów. Kilka sklepów internetowych odnotowało rekordowy wzrost, w tym platforma DIY Etsy, której akcje wzrosły o 494%. Firmy przetwarzające płatności cyfrowe, takie jak PayPal, których wartość akcji potroiła się, również skorzystały na zakupach online.
Sytuacja się odwróciła
Gdy pandemia dobiegła końca, a życie zaczęło wracać do normy, sytuacja tych firm się odwróciła. Ich sprzedaż i zyski zaczęły spadać lub ich wzrost gwałtownie zwolnił, a inwestorzy z wygórowanymi oczekiwaniami musieli pogodzić się z dużymi stratami.
Akcje Moderny straciły prawie trzy czwarte swojej wartości rynkowej, podczas gdy Etsy i PayPal aż cztery piąte. Jeszcze gorzej wypadły akcje DocuSign (spadek o 84%), Zoom (spadek o 90%) i Peloton (spadek o 98%). Te katastrofalne wyniki podkreśla fakt, że kluczowe indeksy giełdowe znajdują się obecnie na rekordowych poziomach.
Nie opłaca się spekulować
Gwałtowny wzrost, a następnie gwałtowny spadek akcji kilku popularnych spółek w pełni odzwierciedla ryzyko, jakie podejmują inwestorzy, kierując się w inwestowaniu wyłącznie trendami. Należy unikać kopiowania trendu w celu uzyskania szybkich zysków, szczególnie jeśli robią tak wszyscy na około. Tym bardziej, że najczęściej w takich przypadkach wejście w inwestycję następuje, gdy wycena akcji jest już dość wysoka. Powyższe przykłady z okresu pandemii są jednymi z wielu, a historia zna wiele tego typu przypadków.
Zwykli inwestorzy nie powinni lekceważyć znaczenia dywersyfikacji i powinni raczej inwestować regularnie i długoterminowo. Jest to klucz do udanego inwestowania. Często podkreślamy to właśnie w Portu, ponieważ nasze plany inwestycyjne składają się z szeroko zdywersyfikowanych inwestycji, co znacznie ogranicza ryzyka zaistnienia podobnych przypadków.
—————————————————————–
Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu niniejszego artykułu?
– Artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną, a Portu nie świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego.
– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie są gwarancją przyszłych zysków.
– Inwestycje na rynkach kapitałowych są zawsze ryzykowne, a Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji.
– Nie jesteś pewien, jaki profil ryzyka jest dla Ciebie odpowiedni? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.
– Artykuł jest materiałem marketingowym.