Na rynku akcji ciężko byłoby znaleźć bardziej stabilną firmę od giganta w świecie płatności jakim jest Visa. Spółka oferuje inwestorom bezpieczną przystań również w okresach dużej zmienności na rynku, a jej znakiem firmowym stał się nieustanny wzrost cen akcji, przychodów i zysku.
Visa
Droga Visy do stania się codziennością naszego życia zaczęła się w 1958 roku, kiedy to Bank of America wprowadził na rynek pierwszą konsumencką kartę kredytową o nazwie Bank Americard. Wraz z upływem czasu firma rozrastała się, a w 1974 roku weszła na rynek miedzynarodowy. W 1975 roku firma uniezależniła się od Bank of America, aby rok później zmienić nazwę na Visa.
Niedługo potem Visa wprowadziła system elektronicznej autoryzacji transakcji płatniczych i dołączyła do sieci bankomatów, co umożliwiło posiadaczom kart wypłatę gotówki. To właśnie te kroki były kluczowe w przekształceniu firmy w giganta, którym jest obecnie, czyli 12 najlepiej wycenioną firmą na świecie z kapitalizacją rynkową wynoszącą 484 miliardy USD, rocznymi przychodami w wysokości prawie 30 miliardów dolarów i zyskiem wynoszącym 15 miliardów dolarów. Dziś, również dzięki Visa, możemy płacić kartą lub telefonem praktycznie w każdym miejscu na świecie.
Model biznesowy
Działalność firmy Visa kojarzona jest automatycznie z płaceniem kartami płatniczymi. W rzeczywistości firma nie wydaje kart ani nie pobiera opłat bezpośrednio od konsumentów. Visa działa jako pośrednik posiadający własną sieć płatniczą, która łączy konsumentów, sprzedawców i instytucje finansowe, takie jak banki.
Innymi słowy, gdy klient dokonuje zakupu za pomocą karty Visa, transakcja zostaje przesłana do banku sprzedawcy w celu autoryzacji. Następnie bank odbiorczy przesyła transakcję do firmy Visa w celu przetworzenia. Po zatwierdzeniu transakcji pieniądze są przekazywane z konta bankowego konsumenta (issuer) na konto bankowe sprzedawcy (acquirer).
Tak wygląda proces płatności, ale Visa zarabia na 4 różne sposoby:
- Opłaty za usługi
- Opłaty za przetwarzanie danych
- Opłaty za transakcje międzynarodowe
- Inne opłaty
Opłaty za usługi
Przychody w tym segmencie składają się głównie z opłat za korzystanie z usług przez bezpośrednich klientów Visy. Łączna liczba tych płatności razem stanowi najważniejszy czynnik wpływający na wysokość przychodów, a w 2022 roku przychody tego segmentu ukształtowały się na poziomie 13,4 miliarda dolarów.
Opłaty za przetwarzanie danych
Visa potrąca opłaty za przetwarzanie danych oraz za przeprowadzanie i księgowanie transakcji u sprzedawców w ramach jej sieci. Opłaty pobierane są za autoryzację, rozliczenia, balansowanie, usługi o wartości dodanej, dostęp do sieci i inne usługi związane z utrzymywaniem sieci i wsparciem technicznym, które ułatwiają transakcje i przepływ informacji między klientami. W 2022 roku przychody tylko tego segmentu sięgnęły 14,4 miliarda dolarów.
Opłaty za transakcje międzynarodowe
Visa zarabia także na transakcjach międzynarodowych przetwarzając i przeliczając płatności międzywalutowe. Opłaty za płatności i przelewy międzynarodowe pokrywają koszty związane z przeliczaniem walut oraz przestrzeganiem międzynarodowych przepisów w tym zakresie. W 2022 roku przychody tylko z tego segmentu sięgnęły 9,8 miliarda dolarów.
Inne opłaty
Na pozostałe przychody składają się przede wszystkim usługi o wartości dodanej, opłaty licencyjne za korzystanie z loga i technologii Visa, certyfikaty, licencje oraz korzyści dla posiadaczy kart, takie na przykład jak zwiększona ochrona konta. W 2022 roku przychody tego segmentu wyniosły 2 miliardy dolarów.
Łączna suma przychodów osiągnęła wartość 39,6 miliardów dolarów. Mowa jednak o wpływach brutto. Wartość wydatków w postaci zachęt dla klientów wyniosła w 2022 roku 10,3 miliarda USD. Zachęty te są wypłacane instytucjom finansowym, handlowcom i partnerom, aby zwiększyć wolumen transakcji płatniczych, tym samym zwiększając i tak powszechną już akceptację produktów Visa, i w miarę możliwości pozyskiwać klientów od konkurencji. Środki wykorzystywane są również do wdrażania innowacji.
Gigant płatności posiada udziały w kilku wartościowych startupach. Jednym z takich startupów jest szwedzka Klarna, największy europejski dostawca usług typu BNPL (kup teraz, płać później), w który Visa zainwestowała 377 milionów dolarów w 2017 roku. Od 2011 roku, Visa posiada 4,19 milionów akcji firmy Block (dawny Square), co stanowi blisko 1,2% udziałów w firmie. W 2015 roku firma zainwestowała również w jeden z najlepiej wycenionych obecnie startupów – Stripe.
Jak radzi sobie Visa dzisiaj?
Sukces Visy dobrze wyraża również historia kształtowania się cen jej akcji. Od momentu kryzysu finansowego w 2008 roku ceny wzrosły, aż o 1500% na przekór niepewnym czasom makroekonomicznym. Mimo odczuwalnego spowolnienia gospodarczego, ceny akcji Visy w dalszym ciągu oscylują w pobliżu swych historycznych maksimów.
Visa zawdzięcza sukces w dużej mierze temu, że była pionierem w swojej branży, a także temu, że jest tam mało miejsca dla innych graczy. Ludzie zawsze będą dokonywać transakcji płatniczych, nawet mimo rosnących cen. W tym celu potrzebują sieci płatniczych do dokonywania transakcji elektronicznych. Gospodarstwa domowe mogą odmówić sobie wielu produktów i usług takich jak: kolacja w restauracji, nowe ubrania lub urlop, ale wciąż zmuszone będą dokonywać zakupów chociażby najbardziej podstawowych produktów i usług. Dlatego właśnie firmie Visa powodzi się nawet w gorszych czasach, czego dowodem są ostatnie wyniki finansowe firmy. Przychody spółki zwiększyły się rok do roku o 12%, zysk netto o 6%, a liczba przeprowadzonych transakcji o 8%.
Nowy potencjał
Inwestorzy nie cenią sobie jedynie stabilności, z którą spółka się rozwija, ale także jej potencjał. Czas gotówki powoli się kończy, a prym zaczynają wieść płatności online za pomocą urządzeń takich jak smartfony i smartwatche. Korzysta na tym również Visa.
Firma odkrywa także nowe możliwości rozwoju, którymi są Value added services (usługi z wartością dodaną), New flows (nowe przepływy) i inne. W ramach usług z wartością dodaną Visa zaoferuje swoim partnerom rozszerzone możliwości analizy danych, zarządzania ryzykiem, zapobiegania zagrożeniom, otwartej bankowości, kontroli rachunków, ubezpieczeń cyfrowych, możliwości odroczonych płatności (BNPL), doradztwa i możliwości związane z innymi pojawiającymi się trendami.
Visa stara się również o nowe źródła przychodów, które mogłyby być generowane przez przepływy pieniędzy między konsumentami (P2P), przedsiębiorstwami (B2B), instytucjami państwowymi i ich kombinacjami (B2C, G2C). Do tego typu inicjatyw można zaliczyć także Visa Direct, która umożliwia firmom i konsumentom przesyłać pieniądze bezpośrednio na rachunek bankowy czy kartę. W ramach kolejnych możliwości, Visa pracuje nad nowymi technologiami, jakimi są weryfikacja biometryczna płatności i przetwarzanie płatności w czasie rzeczywistym.
Przewagi konkurencyjne
Kolejnym powodem sukcesu Visy są jej przewagi konkurencyjne:
- Globalny zasięg i marka: sieć płatnicza Visa jest akceptowana praktycznie wszędzie. Jednocześnie rozpoznawalność marki jest powszechna i postrzegana w sposób pozytywny.
- Pozycja rynkowa: na rynku jest tylko kilku wielkich graczy, a jedynym, który może się z firmą Visa równać jest Mastercard. Specyfika rynku jest przeszkodą nie do przejścia dla innych potencjalnych konkurentów.
- Innowacyjność: Visa z powodzeniem rozwija nowe usługi, aby zaspokoić rosnące potrzeby swoich użytkowników.
- Rentowność: marża zysku firmy osiąga 50%. Oznacza to, że każde zarobione euro przynosi 50 eurocentów zysku. Są to zdecydowanie najwyższe wskaźniki rentowności jakie można znaleźć w świecie biznesu (nawet w okresie koniunktury). Zwrot z zainwestowanego kapitału (ROIC) wynosi 27%.
- Siła finansowa: w 2022 roku Visa wygenerowała 17,9 miliardów USD wolnego przepływu gotówki. Moc takiego przepływu gotówki sprawia, że kondycja finansowa firmy jest stabilna, a także że firma posiada środki na wypłacanie dywidend oraz wykup własnych akcji. Dodatkowo każdego roku firma przeznacza pieniądze na przejęcie mniejszych firm, które rozszerzają jej możliwości (w ciągu ostatnich 5 lat na cel wykorzystano 3 miliardy USD).
Zagrożenia
- Konkurencja: Visa jest liderem w swojej branży, ale nie oznacza to, że może „spocząć na laurach”. W fintechowym świecie stale zyskują swoje miejsce nowe firmy, takie jak PayPal, Block, AliPay i inne, które w niektórych obszarach biznesu konkurują z Visą.
- Ataki hakerów: cyberataki hakerów stają się coraz bardziej wyrafinowane, a jeśli, któryś z nich zagroziłby danym, które gromadzi Visa, byłby to dla spółki i jej klientów duży problem.
Podsumowanie
Mało która firma ma tak silne fundamenty jak Visa. Fakt ten, wraz z ogromnym dalszym potencjałem na rozwój, czyni jej akcje pożądanym towarem. Akcjonariusze firmy cieszą się nie tylko wysokimi zwrotami, ale także regularnie rosnącymi dywidendami. Akcje Visa mogą być dobrym wyborem pomiędzy stabilnymi i wzrostowymi składnikami każdego portfela. Jeśli chcesz zainwestować w akcje tej spółki możesz dodać ją do swojej strategii inwestycyjnej na Portu.
—————————————————————–
Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu artykułu?
– Niniejszy artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną.
– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie stanowią gwarancji przyszłych zysków.
– Inwestycje na rynkach kapitałowych są zawsze ryzykowne.
– Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji.
– Nie jesteś pewien, jaki portfel jest dla Ciebie odpowiedni? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.