Przedstawiamy podsumowanie najciekawszych wiadomości ze świata FinTech z mijającego tygodnia 👇
Airwallex świętuje sukces dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji w procesach KYC i onboardingu klientów
Co się stało?
Sztuczna inteligencja do procesów KYC (polityka Know Your Customer – w Polsce znana jako poznaj swojego klienta)? Jest dokładniejsza niż konwencjonalne oprogramowanie. Airwallex wprowadza generatywną sztuczną inteligencję do weryfikacji stron internetowych i sklepów internetowych, które chcą korzystać z ich systemu płatności do dokonywania płatności międzynarodowych. Nowe narzędzie zmniejszyło liczbę fałszywych alarmów o 50% i zwiększyło liczbę klientów, którzy mogą przejść onboarding całkowicie bez interwencji człowieka o 20%. Oznacza to, że dochodzi do znacznie mniejszej liczby sytuacji, w których nowa firma zostaje oznaczona jako podejrzana i przeznaczona do przeprowadzenia ręcznych kontroli, co znacznie przyspiesza onboarding nowych klientów i zmniejsza obciążenie pracowników, którzy musieli ręcznie sprawdzać witryny w przypadku fałszywych alarmów.
Co to oznacza?
Pochodząca z Australii, a obecnie mająca siedzibę w Singapurze, firma typu Fintech świadczy usługi dla około 100 000 firm na całym świecie. W przeszłości firma wykorzystywała analitykę opartą na zasadach przetwarzania języka naturalnego (NLP) – do sprawdzania, jakie towary oferują sprzedawcy internetowi, jakie informacje podają itp. Fałszywie pozytywne ostrzeżenia były jednak częstym problemem, który spowalniał proces KYC. Jako przykład z przeszłości fintech podaje sytuację, w której narzędzia NLP wykrywały produkty wojskowe, gdy w rzeczywistości były to na przykład modele lub zabawki dla dzieci. Nowy system wykorzystujący AI jest nie tylko szybszy, ale i dokładniejszy. Jest to kolejny dowód na to, że sztuczna inteligencja rzeczywiście może zwiększyć wydajność pracy i obniżyć koszty dla firm.
Więcej aktualności ze świata FinTech
PIN to już przeszłość. Bangladesh Eastern Bank wprowadza pierwszą biometryczną metalową kartę płatniczą dla swoich klientów premium. Zamiast wprowadzania kodu PIN w terminalu, karta płatnicza odczytuje odcisk palca kupującego w celu potwierdzenia płatności. Wydaje się, że czasy konieczności pamiętania kodu PIN powoli dobiegają końca.
Bez kaucji i z gwarancją zwrotu kosztów. Czeski insurtech Flatform łączy popularną kaucję z ubezpieczeniem mieszkaniowym typu OC. Do tej pory, kaucje zwiększały koszty wynajęcia mieszkań, a jednocześnie nikt nie mógł zagwarantować, że wynajmujący mieszkanie otrzyma pełny zwrot kaucji, kiedy zdecyduje się wyprowadzić. Flatform wprowadza nowe rozwiązanie w tym obszarze, wygodne dla obu stron, zarówno dla najemców jak i właścicieli mieszkań. Proponuje nowy rodzaj usługi, która zastępuje typową kaucję, a w jej miejsce wprowadza coś na kształt subskrypcji usługi ubezpieczeniowej, która daje właścicielowi i najemcom gwarancję ewentualnego pokrycia szkód i brakującego czynszu. Najemca początkowo płaci jedną dziesiątą miesięcznego czynszu w formie ryczałtu, z minimalnym limitem 3 500 CZK (ok. 618 PLN). Następnie płaci jeden procent miesięcznego czynszu, minimum 250 CZK, przez cały okres trwania umowy najmu. Usługa jest na razie dostępna jedynie w Czechach.
Prawie połowa Polaków przeprowadza dogłębne rozeznanie online przed odwiedzeniem sklepów stacjonarnych. Najnowsze badanie Adyen pokazuje jakie zwyczaje zakupowe związane ze świętami mają Polacy. Okazuje się, że osoby po 45 roku życia bardziej odczuwają skutki inflacji, podczas gdy grupa osób wieku 18-34 deklaruje, że nie zamierza oszczędzać na prezentach dla bliskich. Ponadto, osoby z wyższym wykształceniem i dochodami są mniej skłonne do impulsywnych zakupów. Strategia zakupowa wielu Polaków na te święta zmierza raczej w kierunku robienia zakupów w popularnych sieciówkach niż na korzystaniu z usług i produktów lokalnych biznesów. W przypadku zakupów online, dla klientów ważne są przede wszystkim darmowa dostawa, najniższa cena i dobre opinie sklepu.
Fintech mPay ogłosił współpracę z E100, liderem rynku kart flotowych w Europie. Umożliwi to użytkownikom aplikacji mPay płacić za tankowanie za pomocą jednego kliknięcia. Dzięki mechanizmowi udostępnionemu przez E100, klienci będą mogli potwierdzić lokalizację, wybrać dystrybutor i zapłacić za paliwo jednym przyciskiem w aplikacji mPay, a paragon czy faktura zostaną przesłane elektronicznie. E100 obsługuje ponad 20 tys. stacji w Europie, a partnerstwo ma ułatwić proces płatności za tankowanie.
71% użytkowników mobilnych aplikacji bankowych to klienci „mobile only”. Związek Banków Polskich opublikował raport Netb@nk za III kwartał 2023, który informuje, że na koniec września w Polsce było blisko 42,8 milionów umów umożliwiających dostęp do bankowości internetowej, co oznacza wzrost o ponad 3% w porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedniego. Liczba aktywnych klientów indywidualnych korzystających z bankowych usług elektronicznych wyniosła niemal 22,5 miliona, zwiększając się o 590 tysięcy w porównaniu z III kwartałem 2022 roku. Średnia wartość przelewu klienta indywidualnego wzrosła o prawie 19%, a średnia liczba tych przelewów zmniejszyła się o 0,5%. Liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych przekroczyła 21,2 milionów, z czego 71% to klienci „mobile only”.