Przedstawiamy podsumowanie najciekawszych wiadomości ze świata FinTech z ostatniego tygodnia. 👇
Stripe ubiega się o licencję bankową, ale nie po to by stać się bankiem
Co się stało?
Stripe, jeden z największych fintechów na świecie, złożył po raz pierwszy wniosek o amerykańską licencję bankową, co wywołało spekulacje, że firma zamierza stać się bankiem. W rzeczywistości licencja, o którą ubiega się Stripe, ma wąski zakres i nie obejmuje na przykład przyjmowania depozytów. Niemniej, dla firmy istotne jest, że dzięki niej Stripe będzie mógł samodzielnie przetwarzać płatności. Do tej pory, w tym celu korzystano z pomocy banków, jednak wiązało się to z ryzykiem zbyt dużej zależności od partnerów biznesowych, szczególnie po nagłym zerwaniu współpracy przez Wells Fargo w 2024 roku.
Co to oznacza?
Dzięki licencji Stripe zyska większą kontrolę nad swoją infrastrukturą płatniczą, co przełoży się na większą niezależność, stabilność i ciągłość działania. Firma uniezależni się od zmiennych decyzji zewnętrznych partnerów, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnącej skali działalności i globalnej ekspansji. To także element długoterminowej strategii wzmacniania pozycji Stripe jako lidera technologii płatniczych. Dodatkowo, niezależne przetwarzanie płatności może ułatwić firmie szybsze wprowadzanie nowych produktów w sposób bardziej zintegrowany z jej ekosystemem.
Więcej aktualności ze świata FinTech
Słynna giełda kryptowalut Robinhood oficjalnie rozszerza swoją działalność na Europę. Amerykański fintech uzyskał licencję maklerską kategorii A od banku Litwy, co umożliwiło mu oficjalne świadczenie usług w całej Unii Europejskiej. Tym samym Robinhood dołączył do elitarnego grona 14 licencjonowanych brokerów na Litwie. Ogólnie na Litwie działa już 270 firm z sektora FinTech, z czego aż 120 to instytucje płatnicze nadzorowane przez Bank Litwy. Wszystkie te firmy wspólnie obsługują ponad 30 milionów klientów w całej Europie.
Usługa InPost Pay uprości zakupy w sklepach marek Grupy CCC. Po udanym pilotażu w sklepie DeeZee, gdzie usługa InPost Pay znacząco zwiększyła liczbę dokończonych transakcji za produkty zgromadzone w koszykach zakupowych, Grupa CCC podjęła decyzje o wdrożeniu usługi w sklepach internetowych i aplikacjach marek kontrolowanych przez grupę, na przykład Modivo, CCC czy e-Obuwie. Nowe rozwiązanie ma uprościć i przyspieszyć proces zakupowy dzięki integracji z aplikacją InPost Mobile, oferując automatyczny wybór sposobu dostawy i płatności. InPost Pay, z którego korzysta już ponad 7,5 milionów użytkowników, ma również na celu zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w e-commerce.
Polacy polubili płatności odroczone. Raport PayPo „Polak na zakupach BNPL” pokazuje, że ponad połowa Polaków (52%) rezygnuje z zakupów w sklepach internetowych, które nie oferują płatności odroczonych (BNPL), a 43% planuje korzystać z tej formy także w sklepach stacjonarnych. Konsumenci doceniają elastyczność finansową BNPL, zwłaszcza przy zakupach elektroniki, odzieży i wyposażenia domu, a 41% z nich używa tej metody do 3 razy w miesiącu. Najpopularniejszymi dostawcami BNPL w Polsce są Allegro Pay, PayPo i Klarna. Z raportu wynika również, że Polacy są otwarci na innowacje w branży fintech i coraz częściej porzucają tradycyjne metody płatności na rzecz nowoczesnych rozwiązań.
W Niemczech znikną miejsca, w których można płacić tylko gotówką. U naszych zachodnich sąsiadów trwają prace nad wprowadzeniem obowiązku akceptowania przynajmniej jednej formy płatności elektronicznej przez przedsiębiorców, co ma zapewnić konsumentom swobodę wyboru pomiędzy płaceniem gotówką lub elektronicznie, gdzie jeszcze jest to niemożliwe. Postulat ten ma znaleźć się w umowie koalicyjnej nowego rządu. Pomysłodawcy liczą na to, że pomoże to w walce z oszustwami podatkowymi, szczególnie w sektorach silnie kojarzonych z płatnościami w gotówce, takimi jak gastronomia czy drobne usługi. Równolegle w Niemczech uruchomiono program wspierający rozwój sieci akceptacji kart płatniczych, wzorowany na polskim projekcie „Polska bezgotówkowa”, o czym pisaliśmy ostatnio.
Click to Pay zyskuje na popularności w Polsce. Jest to wspierany przez Mastercard i Visa globalny standard płatnośći online, który umożliwia szybkie, wygodne i bezpieczne zakupy bez konieczności wpisywania danych karty. W Polsce usługa jest już dostępna u czołowych dostawców płatności, takich jak AutoPay, PayU, Przelewy24 i Tpay, a trwają prace nad jej wdrożeniem u kolejnych dostawców. Liczba e-sklepów, w których można płacić w ten sposób, dynamicznie rośnie, a w ostatniej dekadzie podwoiła się. Jednocześnie liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wzrosła 2,5-krotnie, a prognozy wskazują, że do 2027 roku wartość polskiego rynku e-commerce osiągnie 187 miliardów złotych. Co piąty konsument (21%) przyznaje, że łatwość płatności ma kluczowe znaczenie przy pierwszym zakupie w nowym sklepie, a brak preferowanej metody często skutkuje porzuceniem koszyka. Ten globalny standard płatności jest promowany przez fundację „Polska Bezgotówkowa”.
—————————————————————–
Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu niniejszego artykułu?
– Artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną, a Portu nie świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego.
– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie są gwarancją przyszłych zysków.
– Inwestycje na rynkach kapitałowych są zawsze ryzykowne, a Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji.
– Nie jesteś pewien, jaki profil ryzyka jest dla Ciebie odpowiedni? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.
– Artykuł jest materiałem marketingowym.