Szukaj
Close this search box.

Volkswagen – czy europejski lider wytrzyma rosnącą konkurencję z Chin?

Na naszym Magazynie prezentujemy różne spółki, których akcje oferujemy w ramach Własnych strategii. Tym razem przyszedł czas na przyjrzenie się grupie Volkswagen (Volkswagen AG). Jest to jedna z największych firm motoryzacyjnych na świecie, która napotkała jednak w ostatnich latach liczne i poważne problemy.

Symbol niemieckiej inżynierii

Volkswagen, symbol niemieckiej inżynierii i jeden z najważniejszych koncernów motoryzacyjnych na świecie, ma barwną i fascynującą historię. Już sam moment założenia firmy w 1937 roku jest specyficzny, ponieważ władzę w Niemczech sprawowali wtedy naziści. Celem firmy było stworzenie samochodu, który będzie przystępny cenowo dla zwykłych ludzi, a w języku niemieckim nazwę „Volkswagen” można rozumieć właśnie jako „pojazd dla ludu”.

Firma rozpoczęła swoją serię sukcesów od modelu Beetle (Garbus), który stał się jednym z najlepiej sprzedających się i najbardziej kultowych samochodów wszechczasów. Po II wojnie światowej, kiedy Niemcy przechodziły okres odbudowy, Volkswagen stał się symbolem odnowy niemieckiego przemysłu samochodowego. Dzięki popularnemu Garbusowi, firma zyskała międzynarodową sławę.

Wkrótce potem Volkswagen rozszerzył swoje portfolio o inne modele, takie jak Volkswagen Bus, Volkswagen Golf i Volkswagen Passat. To posunięcie umożliwiło firmie zdobycie jeszcze większego udziału w rynku i przyciągnięcie różnych rodzajów klientów. Firma zaczęła także aktywnie inwestować w przejęcia innych marek. W ten sposób Volkswagen stopniowo, ale zdecydowanie, stał się drugim co do wielkości producentem samochodów na świecie i jedną z najlepiej wycenionych grup motoryzacyjnych na świecie, z szerokim portfolio marek skoncentrowanych na różnych segmentach rynku.

Model biznesowy Grupy Volkswagen

Wielkość i znaczenie Grupy Volkswagena łatwo unaoczniają statystyki. Tylko w 2023 roku firma sprzedała 9,24 miliona pojazdów i osiągnęła łączną sprzedaż w wysokości 322 miliardów euro.

Do niemieckiej Grupy należą takie marki jak Skoda, Seat, Cupra, Audi, Lamborghini, Bentley oraz Porsche. Grupa Volkswagen produkuje również motocykle Ducati oraz pojazdy użytkowe będące pod szyldami różnych marek takich jak Navistar, MAN, Scania i Volkswagen Truck & Bus (Volkswagen Commercial Vehicles i Traton Commercial Vehicles). Auta tych marek produkowane są w ponad 120 zakładach produkcyjnych na pięciu kontynentach, a grupa zatrudnia ponad 300 000 pracowników.

Oprócz produkcji i sprzedaży samochodów osobowych oraz użytkowych, firma prowadzi również działalność w branży usług finansowych. Volkswagen Financial Services obejmuje finansowanie dealerów samochodowych i klientów, leasing, działalność bankową i ubezpieczeniową oraz zarządzanie flotą.

Obecnie, Grupa Volkswagena przechodzi jednak największą transformację w swojej historii. Celem jest zostanie globalnym liderem w dziedzinie zrównoważonej mobilności opartej na technologiach cyfrowych do roku 2030.

Jednym z głównych założeń tej strategii jest zdominowanie rynku poprzez 10 głównych marek Grupy, które razem są w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby jakie mogą być związane z mobilnością. Marki te można przyporządkować do różnych segmentów rynku:

  • Core – Volkswagen, Skoda, Seat, Cupra, Volkwsagen Commercial Vechicles
  • Progressive – Audi, Lamborghini, Bentley, Ducati
  • Sport Luxury – Porsche

Marki w ramach tych segmentów rynku działają niezależnie od siebie, a każda z nich stale rozwija i udoskonala swoją globalną pozycję.

Volkswagen dzisiaj

Volkswagen nie zdecydował się na największą w swojej historii transformację przez przypadek, wręcz przeciwnie, został do tego zmuszony. Przez co? Przez naciski regulacyjne Unii Europejskiej, aby przemysł motoryzacyjny przeszedł z silników spalinowych na elektryczne. Do tego, coraz poważniejszym zagrożeniem staje się rosnąca konkurencja ze strony chińskich producentów.

Tańsza konkurencja z Chin przypiera do muru nie tylko Volkswagena, ale także innych europejskich producentów samochodów. Dlatego też kierownictwo europejskich firm motoryzacyjnych w ostatnich miesiącach bije na alarm. Wzywają UE do ograniczenia importu chińskich marek i wsparcia rynków krajowych poprzez dotacje. Oskarżają też Chiny o nieproporcjonalnie duże wsparcie jakim obdarzają rynek samochodów elektrycznych w swoim kraju.

Dla Grupy Volkswagen bycie konkurencyjnym w dziedzinie mobilności elektrycznej jest poważnym wyzwaniem, ponieważ jej marki, na ten moment, nie są konkurencyjne ani pod względem ceny, ani technologii. Pozostają w tyle za liderem rynku, amerykańską Teslą, ale także słabo wypadają w porównaniu z tańszymi chińskimi konkurentami Xpeng, Li Auto, Nio czy BYD.

Z tego powodu niemiecka grupa zdecydowała się zainwestować dziesiątki miliardów dolarów w mobilność elektryczną, ale dopiero przyszłość pokaże, czy było warto. Do 2025 roku planowane jest wprowadzenie na rynek ponad 30 kolejnych w pełni elektrycznych modeli samochodów, a pieniądze idą też na rozwój technologii akumulatorów i rozwój autonomicznej jazdy. Inwestorzy jednak wątpią w to, że Volkswagen będzie w stanie nadrobić stratę do swoich konkurentów.

W ciągu ostatnich 5 lat akcje Volkswagen Group radziły sobie gorzej od ich europejskich odpowiedników, tracąc 22%. Dla porównania, akcje BMW zyskały 40%, Mercedes-Benz 53%, a Stellantis (marki Peugeot, Citroën, Opel, Chrysler) nawet 85%. W wyniku ostatnich wydarzeń Volkswagen jest obecnie wyceniany na zaledwie 59 miliardów dolarów, co wystarcza tylko na zajęcie 9 miejsca w światowym rankingu producentów samochodów.

Przed Volkswagenem znajdują się Tesla, Toyota, Porsche, Mercedes, BYD, Stellantis, Ferrari i BMW. Jednak jeszcze w 2021 roku kapitalizacja rynkowa spółki wynosiła 175 miliardów dolarów. Obecnie, sytuacja sięgnęła paradoksalnego punktu, w którym wartość rynkowa około 75% udziałów Volkswagena w spółce zależnej Porsche jest wyższa niż całkowita wartość Volkswagena. Sceptycyzm inwestorów wobec Volkswagena znajduje wyraźne odzwierciedlenie w innych wskaźnikach, które mogą wskazywać na to, dlaczego akcje Volkswagena są znacznie tańsze niż akcje konkurencyjnych spółek.

Mocne strony i przewagi konkurencyjne

  1. Zróżnicowane portfolio marek: grupa Volkswagen posiada kilka silnych marek, które wpisują się w różne segmenty rynku, od podstawowych modeli (Skoda, Seat) po samochody luksusowe (Audi, Porsche) i sportowe. Ta dywersyfikacja pozwala Grupie dotrzeć do szerokiego grona klientów i zminimalizować ryzyko związane ze zmianami rynkowymi w jednym segmencie.
  2. Innowacje i rozwój technologiczny: każda marka w grupie Volkswagen jest silnie zaangażowana w pracę nad innowacjami. Na przykład Audi jest znane z postępów w dziedzinie technologii autonomicznej i elektryfikacji, podczas gdy Porsche jest liderem w dziedzinie modeli sportowych.
  3. Globalna sieć produkcji i dystrybucji: grupa Volkswagen posiada zakłady produkcyjne i sieci dystrybucji rozsiane po całym świecie, co pozwala jej skutecznie reagować na lokalne wymagania rynkowe i obniżać koszty logistyki.
  4. Skala: biorąc pod uwagę swoją wielkość i liczbę marek grupa Volkswagen jest w stanie osiągnąć znaczną redukcję kosztów dzięki oszczędnościom związanym ze skalą przedsięwzięcia. Wspólna polityka marek grupy w zakresie rozwoju i zakupów obniża koszty produkcji i zwiększa marże.
  5. Silna pozycja finansowa: grupa ma silne zaplecze finansowe, które pozwala jej finansować projekty badawczo-rozwojowe na dużą skalę i przetrwać okresy wahań gospodarczych.

Słabe strony i zagrożenia

  1. Ryzyko utraty reputacji związane ze skandalami dotyczącymi emisji spalin: historia skandalu Dieselgate, w którym ujawniono manipulacje emisjami, wciąż wisi nad firmą jako ryzyko reputacyjne. Skandale te mogą mieć długoterminowy negatywny wpływ na zaufanie konsumentów.
  2. Uzależnienie od tradycyjnych rynków: pomimo postępów w rozwijaniu pojazdów elektrycznych grupa jest nadal w znacznym stopniu uzależniona od sprzedaży pojazdów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi, co naraża ją na ryzyko spadków sprzedaży w przypadku szybkiego przejścia na elektromobilność.
  3. Konkurencja: branża pojazdów elektrycznych szybko się rozwija i przyciąga wielu nowych graczy, a konkurencja ta może zmniejszyć udział grupy Volkswagen w rynku, podobnie jak jej rentowność.
  4. Wyzwania związane z integracją i koordynacją między markami: zarządzanie tak dużą grupą z wieloma markami stwarza wyzwania w zakresie koordynacji strategii, marketingu i rozwoju technologicznego między różnymi jednostkami.
  5. Łańcuchy dostaw i zakłócenia produkcji: globalne łańcuchy dostaw są podatne na zakłócenia spowodowane wydarzeniami politycznymi, gospodarczymi lub naturalnymi. Niedawne problemy z dostawami półprzewodników są przykładem tego, jak takie zakłócenia mogą wpływać na produkcję.
  6. Ryzyko technologiczne i innowacje: szybki postęp technologiczny oznacza, że Volkswagen musi stale inwestować w badania i rozwój, aby nadążyć za innowacjami i dotrzymać kroku konkurencji.

Podsumowanie

Grupa Volkswagen stoi w obliczu jednego z największych zagrożeń w swojej historii i choć wielu spisuje europejskiego lidera na straty, jeżeli weźmiemy pod uwagę jego silne fundamenty, może okazać się, że historia Volkswagena będzie prężnie toczyć się dalej. Grupa musi jednak zaadaptować do swej strategii dużo większą elastyczność, aby zwiększyć konkurencyjność. Produkowane samochody muszą przemawiać do klientów zarówno pod względem technologicznym jak i cenowym. Najbliższe lata okażą się kluczowe dla Volkswagena. Jeśli grupa sprosta wyzwaniom, które przed nią stoją, a w dodatku będzie w stanie szybciej i lepiej reagować na zmieniającą się sytuację w branży motoryzacyjnej, w ciągu paru lat akcjonariusze będą mogli cieszyć się z atrakcyjnych zysków. Jeśli chcesz dodać akcje Volkswagen do swojego portfela inwestcyji – możesz to zrobić korzystając ze Strategii Własnych na Portu.


Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu artykułu?

– Artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną, a Portu nie świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego.

– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie są gwarancją przyszłych zysków.

– Inwestycje na rynkach kapitałowych są zawsze ryzykowne.

– Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji.

– Nie jesteś pewien, jaki profil ryzyka jest dla Ciebie odpowiedni? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.

– Niniejszy artykuł jest materiałem marketingowym.

 

Najnowsze artykuły

Lepsze miejsce dla Twoich pieniędzy

Uwolnij potencjał swojego kapitału. Konta oszczędnościowe nie chronią pieniędzy przed inflacją. Z kolei wysokie opłaty funduszy inwestycyjnych zabierają Twoje zyski. Na szczęście jest sposób, by inwestować lepiej – Ty decydujesz, a eksperci pracują dla Ciebie. Portu oferuje nowoczesny i efektywny sposób inwestowania dla każdego. Przygotujemy portfel na miarę Twoich potrzeb.