Szukaj
Close this search box.

Przegląd FinTech – Visa staje w obliczu pozwu o monopol i więcej wiadomości FinTech

Przedstawiamy podsumowanie najciekawszych wiadomości ze świata FinTech z mijającego tygodnia 👇

Departament Sprawiedliwości USA pozywa Visę za monopol

Co się stało?

Departament Sprawiedliwości USA twierdzi, że Visa nielegalnie utrzymuje monopol na rynku płatności debetowych. Według Departamentu Visa wykorzystuje swoją dominującą pozycję, aby utrudniać rozwój konkurencji i zapobiegać powstawaniu nowych i innowacyjnych alternatyw płatniczych.

Co to oznacza?

W Stanach Zjednoczonych ponad 60% transakcji debetowych przechodzi przez sieć Visa, co pozwala jej pobierać opłaty w wysokości ponad 7 miliardów dolarów rocznie za przetwarzanie tych transakcji. Silna pozycja Visy pozwala jej nawet na uwzględnianie w umowach z partnerami handlowymi kar za przejście do innej sieci debetowej lub korzystanie z alternatywnego systemu płatności.

Więcej aktualności ze świata FinTech

Meta współpracuje z bankami w walce z oszustami. Pilotażowy projekt między NatWest, Metro Bank i Meta doprowadził do usunięcia około 20 000 kont zarządzanych przez oszustów. Program, w ramach którego banki dzielą się zagrożeniami na platformach Meta, takich jak Facebook i Instagram, pomógł już na przykład zamknąć siatkę oszustów związanych ze sprzedażą biletów na koncerty. Meta planuje teraz rozszerzyć walkę z oszustwami na całym świecie. Na początek chce zaangażować do współpracy więcej brytyjskich banków. Przedstawiciele sektora bankowego od dawna domagają się wzięcia przez firmy technologiczne większej odpowiedzialności za problem i aktywnej współpracy w zwalczaniu oszustw internetowych.

Wykorzystanie AI w sektorze finansowym szybko rośnie. Według nowego badania, inwestycje w sztuczną inteligencję wśród instytucji finansowych podwoiły się w ciągu ostatniego roku, a obecnie w AI inwestuje już 63% firm. Natomiast, ponad 80% postrzega sztuczną inteligencję jako szansę biznesową, w porównaniu z 56% z 2023 roku. Sztuczna inteligencja już przynosi wymierne korzyści. 32% banków zgłasza poprawę produktywności, 22% twierdzi, że zyskuje przewagę konkurencyjną, a 18% korzysta z analityki opartej na sztucznej inteligencji. Oczekuje się, że trend ten będzie nadal rosnąć, ponieważ nic nie wskazuje na to, aby instytucje nagle przestały wprowadzać innowacje i stosować nowe technologie.

Nielegalny operator bankomatów kryptowalutowych przyznał się do winy. Olumide Osunkoya z Londynu przyznał się do pięciu przestępstw związanych z prowadzeniem sieci bankomatów kryptowalutowych, które przetworzyły ponad 2,6 miliona funtów w ciągu dwóch lat. Pomimo odmowy rejestracji przez FCA w 2021 roku, Osunkoya nadal rozwijał swoją sieć bankomatów. Udowodniono, że bankomaty były wykorzystywane do prania pieniędzy i uchylania się od płacenia podatków, a sam Osunkoya używał fałszywego nazwiska w celu obejścia przepisów.

Voiceboty AI zrewolucjonizują obsługę klienta w bankowości? Voiceboty PKO BP oraz Asystent głosowy w aplikacji IKO przeprowadziły już 50 milionów rozmów z klientami, które trwały łącznie ponad 700 tysięcy godzin. Bank wykorzystuje aż 17 voicebotów, które odciążają pracowników od powtarzalnych zadań, na przykład obsługują klientów na infolinii, przypominają o spłatach rat, prowadzą ankiety a przy tym respektują procedury dotyczące bezpieczeństwa danych i finansów. Bank posiada również Asystenta głosowego w aplikacji mobilnej IKO, z którego korzysta 4 milionów użytkowników, a który przeprowadził już 16 milionów dialogów. Zarówno voiceboty, jak i Asystent głosowy wspierają wykonywanie różnorodnych operacji, takich jak wysyłanie przelewów, blokowanie kart czy zmiany limitów transakcyjnych. Teraz wystarczy już tylko poczekać na roboty, które będą komunikować się z bankiem za nas w takich sprawach, niech się roboty już same dogadują😊

Czy karty podarunkowe na usługi z branży beauty będą hitem w te święta? Booksy wprowadza do swojej oferty wirtualne karty podarunkowe, które można nabyć przez aplikację, a odbiorcy biznesowi mogą je zamawiać przez specjalną stronę internetową.  Dla wyjaśnienia dodajmy, że Booksy to portal, który oferuje zniżki oraz ułatwia rezerwację wizyt w salonie piękności czy u fryzjera, a nie na którym wypożycza się książki. Wprowadzone karty podarunkowe umożliwiają klientom dostęp do usług beauty w salonach, które przeszły proces weryfikacji KYC (Know Your Customer), a obdarowane osoby mogą wybrać dowolny salon w Polsce. Polska jest pierwszym rynkiem, na którym firma wprowadza karty podarunkowe, co ma pomóc salonom beauty poszerzyć bazę klientów. Szacuje się, że obecnie do rezerwacji usług w branży beauty z Booksy korzysta już 7,5 miliona osób.

Allegro ekspanduje na nowy rynek – allegro.hu już u naszych bratanków. 1 października Allegro uruchomiło swoją platformę zakupową na Węgrzech, rozszerzając tym samym działalność międzynarodową. Węgierscy klienci będą mogli korzystać z programów Allegro Protect oraz Allegro Smart, co ma wspierać wzrost popularności zakupów online na tym rynku. Platforma umożliwi również sprzedającym łatwą sprzedaż na rynkach międzynarodowych bez konieczności zakładania nowych kont. Oprócz Polski i Węgier dotyczy to także Czech i Słowacji, gdzie Allegro wcześniej poczyniło swoje pierwsze kroki w ramach ekspansji międzynarodowej.

Najnowsze artykuły

Lepsze miejsce dla Twoich pieniędzy

Uwolnij potencjał swojego kapitału. Konta oszczędnościowe nie chronią pieniędzy przed inflacją. Z kolei wysokie opłaty funduszy inwestycyjnych zabierają Twoje zyski. Na szczęście jest sposób, by inwestować lepiej – Ty decydujesz, a eksperci pracują dla Ciebie. Portu oferuje nowoczesny i efektywny sposób inwestowania dla każdego. Przygotujemy portfel na miarę Twoich potrzeb.