Przedstawiamy podsumowanie najciekawszych wieści ze świata FinTech z mijającego tygodnia 👇
Cyberataki kosztowały firmy finansowe już 12 miliardów dolarów
Co się stało?
Zgodnie z niedawno opublikowanym raportem Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), firmy świadczące usługi finansowe poniosły straty w wysokości 12 miliardów dolarów w ciągu ostatnich 20 lat w wyniku cyberataków. Co więcej, dane pokazują niewiele przesłanek, aby ryzyko to zmniejszyło się w przyszłości. MFW wzywa zatem do większej współpracy transgranicznej w celu ochrony stabilności globalnego systemu finansowego.
Co to oznacza?
Liczba cyberataków w ostatnim czasie wzrasta. Suma incydentów zwiększyła się ponad dwukrotnie od czasu pandemii, a skala strat wzrosła ponad czterokrotnie od 2017 roku. W raporcie stwierdzono również, że szkody pośrednie, takie jak uszczerbek na reputacji, które nie są łatwe do oszacowania w kategoriach pieniężnych, są znacząco wyższe.
Biorąc pod uwagę rozmiar szkód poniesionych przez banki, podmioty zarządzające aktywami i ubezpieczycieli, cyberataki stanowią rosnące zagrożenie nie tylko dla poszczególnych instytucji, ale także dla ogólnej stabilności systemu finansowego.
Więcej aktualności ze świata FinTech
Google pozywa oszustów kryptowalutowych. Dwóch twórców aplikacji z Chin i Hongkongu zostało oskarżonych przez Google o wgranie 87 fałszywych aplikacji i oszukanie 100 000 osób od 2019 roku. Google szacuje, że poszkodowani stracili od setek do dziesiątek tysięcy dolarów.
Finansowanie branży Fintech spadło do najniższego poziomu od siedmiu lat. Raport CB Insights State of Venture Report za I kwartał 2024 roku wykazał, że inwestycje w FinTechy spadły o 16% w pierwszych trzech miesiącach roku. Mimo że w pierwszym kwartale odnotowano 15% wzrost liczby transakcji, ich średnia wielkość spadła. W Stanach Zjednoczonych, Azji i Europie pojawiło się 19 nowych jednorożców, co stanowi nieznaczny spadek w porównaniu z 23 w poprzednim kwartale.
Rosja wzięła na celownik Apple w związku z aplikacjami bankowymi. Rosyjska Federalna Służba Antymonopolowa napisała list do Apple, w którym szczegółowo przedstawiła swoje obawy dotyczące ograniczeń, które uniemożliwiają rosyjskim bankom oferowanie swoich usług. Z App Store usunięto nie tylko większość rosyjskich banków, ale użytkownicy nie mogą nawet zainstalować aplikacji tych banków z pominięciem App Store na swoich urządzeniach. Powód, dla którego tak się dzieje, jest dość jasny. Po inwazji na Ukrainę na rosyjskie banki nałożono sankcje. Jeżeli aplikacje byłyby dostępne w App Store, Apple naruszałoby sankcje.
Skarbówka wykorzysta platformy internetowe do zbierania danych o sprzedawcach. Rada ministrów przyjęła nowy projekt ustawy, która ma pozwolić na wymianę informacji podatkowych między państwami UE. Planowane przepisy, mają zaimplementować unijną dyrektywę DAC7, nakładającą na popularne platformy cyfrowe, takie jak na przykład Allegro, OLX czy Uber, obowiązek przekazywania danych o sprzedawcach do administracji podatkowej. Dotyczy to platform do e-handlu, rezerwacji noclegów, przejazdów lub wynajmu aut czy innych środków transportu. Ustawa ma wejść w życie 1 lipca 2024 roku i teoretycznie nie zmienia istniejących zasad opodatkowania sprzedaży internetowej. Drobni sprzedawcy, którzy dokonają mniej niż 30 transakcji o niewielkiej wartości rocznie, nie będą podlegali obowiązkowi raportowania. Regulacje mają na celu wprowadzenie jednolitego sposobu zbierania i raportowania danych, co ma zwiększyć dostępność informacji dla organów podatkowych w UE, a tym samym usprawnić skuteczność pobierania podatków.
65% polskich konsumentów oczekuje od firm handlowych większej personalizacji oferty. Najnowsza edycja corocznego badania Adyen Retail Report ujawnia dynamiczny wzrost sektora handlowego w Polsce, prognozowany na 75% w 2024 roku, co znacznie przewyższa europejską średnią. Pomimo oczekiwań klientów dotyczących większej personalizacji ofert, brak danych o klientach ogranicza możliwości dostosowania ofert, przy czym tylko 36% polskich handlowców zna swoich klientów wystarczająco dobrze. Badanie wykazuje także silną koncentrację na digitalizacji i jednoczesnym wykorzystaniu wielu kanałów sprzedażowych w polskim handlu. Popularnym staje się tak zwany „Unified Commerce”, wzrost przychodów firm korzystających z tej strategii w Polsce wyniósł 18%, dwa razy więcej niż średnia europejska. Unified Commerce polega ona na wykorzystaniu do sprzedaży jednocześnie sklepu stacjonarnego, internetowego, mediów społecznościowych, aplikacji itp.). Ponadto, badanie wskazuje również na zauważalne wysokie oczekiwania klientów, co do szybkości i komfortu procesu płacenia, choć niewielu sprzedawców spełnia jeszcze te oczekiwania. Wciąż zbyt rzadko klienci mogą korzystać z rozwiązań samoobsługowych i płatności poprzez jedno kliknięcie.