Przedstawiamy podsumowanie najciekawszych wiadomości ze świata FinTech z mijającego tygodnia 👇
BlackRock uruchamia swój pierwszy tokenizowany fundusz na publicznym blockchainie
Co się stało?
BlackRock, największy na świecie zarządzający aktywami, zrobił pierwszy krok w kierunku wykorzystania tokenów. Firma uruchomiła swój pierwszy tokenizowany fundusz na publicznym blockchainie. Dokładniej, fundusz BlackRock USD Institutional Digital Liquidity zostanie wyemitowany na blockchainie Ethereum. Najniższa możliwa kwota, od której można inwestować wyniesie 100 000 dolarów. Fundusz będzie można znaleźć w ofercie Securitize, amerykańskiej firmy zajmującej się cyfrowymi papierami wartościowymi, która będzie również dystrybuować tokeny.
Co to oznacza?
Uruchomienie nowego funduszu odbywa się zaraz po uruchomieniu przez BlackRock pierwszego spotowego ETF na Bitcoin, który wystartował w styczniu tego roku. Od tego czasu inwestorzy wpłacili do niego aktywa o wartości około 15 miliardów dolarów. Dzięki czemu wartość kryptowalut gwałtownie wzrosła, a Bitcoin pobił nawet swój rekord wszech czasów. Przedstawiciele BlackRock uważają, że tokenizacja papierów wartościowych może zasadniczo przekształcić rynki kapitałowe. Postrzegają tokenizację jako sposób na pozbycie się problemów związanych z nielegalnymi działaniami w kontekście obrotu obligacjami, akcjami i technologiami cyfrowymi.
Więcej aktualności ze świata FinTech
Banki centralne wykorzystają sztuczną inteligencję do gromadzenia danych na temat zagrożeń klimatycznych. Bank Rozrachunków Międzynarodowych zakończył testowanie Projektu Gaia, inicjatywy prowadzonej we współpracy z trzema bankami centralnymi w celu zbadania wykorzystania przetwarzania języka naturalnego, optycznego rozpoznawania znaków i uczenia maszynowego do wydobywania danych klimatycznych z raportów korporacyjnych. Partnerzy projektu twierdzą, że elastyczność modelu może służyć jako wzorzec dla innych aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję (AI) rozszerzając skalę zastosowań dla banków centralnych i sektora finansowego.
Błąd etiopskiego banku pozwolił klientom wypłacić ponad 170 milionów złotych. Największy bank w Etiopii próbuje odzyskać dużą ilość pieniędzy wypłaconych przez klientów po „błędzie systemowym”. Minęło kilka godzin zanim bank zamroził transakcje. W międzyczasie klienci wypłacili lub przelali do innych banków ponad 40 milionów dolarów (170 milionów złotych).
Satoshi Nakamoto pozostanie postacią legendarną. Osoba o imieniu Satoshi Nakamoto jest często określana jako twórca Bitcoina, choć nikt nie zna jego prawdziwej tożsamości. Nie zmieni tego nawet podszywający się pod Satoshiego Australijczyk Craig Wright, który według sądu kłamał na ten temat. Zatem, tożsamość twórcy najstarszej kryptowaluty świata pozostaje nadal tajemnicą.
Ponad połowa Polaków preferuje elektroniczne formy wsparcia charytatywnego. Wynika tak z raportu Fundacji Polska Bezgotówkowa. Okazuje się, że najpopularniejszym sposobem pomocy jest przekazanie 1,5% podatku rocznego, wybierane przez prawie 50% respondentów. Mniej popularne formy wsparcia to wrzucanie gotówki do puszek (31%) i przelewy online (23%). Blisko 20% wysyła SMS-y, a 13% uczestniczy w e-zbiórkach pieniężnych. Wygoda i bezpieczeństwo są głównymi powodami wyboru płatności elektronicznych, co podkreśla prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa, Joanna Erdman. Odpowiedzi ankietowanych sugerują, że dla 44% wygodniejsze są płatności elektroniczne, a dla 31% są one również bardziej wiarygodne, co wpływa na rosnącą popularność tych form wsparcia charytatywnego. Niezależnie od formy pomocy, pamiętajmy, aby pomagać z głową.
Allegro rozszerza swoją działalność na Słowację. Otwiera to nowy rynek dla obecnych sprzedawców z Polski i Czech. Specjalnie przeprowadzone badanie wykazało, że rynek słowacki ma duży potencjał, ponieważ konsumenci są otwarci na zakupy na Allegro, szczególnie ceniąc korzystne oferty i promocje. Ponadto wzrasta również zainteresowanie polskich sprzedawców sprzedażą transgraniczną, a dzięki ekspansji Allegro zyskują oni narzędzie, które umożliwia im dotarcie do szerokiej bazy klientów.