W Portu umożliwiamy niskokosztowe inwestowanie pasywne już od 2018 roku, w Polsce od 2022 roku. W ciągu naszej działalności odpowiedzieliśmy na tysiące pytań klientów. Nasze biuro obsługi klienta codziennie rozwiązuje dziesiątki, a czasem nawet setki zapytań – zarówno telefonicznie, jak i za pośrednictwem poczty e-mail oraz czatu online. Chociaż czasami niektóre pytania są dla nas wyzwaniem, w Portu żadne nie pozostaje bez odpowiedzi.
W tym artykule chcielibyśmy przedstawić odpowiedzi na niektóre najczęściej zadawane pytania z poprzedniego roku. Więcej informacji oraz odpowiedzi także na inne pytania znajdziesz w zakładce FAQ.
Czy konieczne jest trzymanie się wysokości wpłat ustalonych podczas rejestracji?
Nie, nie jest.
Na samym początku, podczas zakładania inwestycji, prosimy o określenie wysokości Twojej pierwszej jednorazowej wpłaty oraz o ustalenie kwoty późniejszych regularnych wpłat. Podane sumy posłużą do wizualizacji Twojego portfela. Nie są one jednak wiążące, dlatego nie musisz się ich trzymać w przyszłości i możesz wpłacać środki według swojego uznania. Jedyną zasadą jest to, że każda wpłata musi wynosić co najmniej 100 złotych (20 euro dla inwestycji w euro), aby mogła zostać zainwestowana.
Czy muszę wpłacać pieniądze co miesiąc?
Na swoje konto Portu możesz wpłacać pieniądze kiedykolwiek. Możesz dokonywać wpłat na przykład co tydzień, co miesiąc lub na raz na kwartał.
Zalecamy jednak do ustalenia „własnych zasad”, których będziesz się trzymać – na przykład inwestowania 500 złotych każdego miesiąca. Niemniej, nic się nie stanie, jeśli w danym miesiącu nie dokonasz wpłaty, czy też wpłacisz czasami więcej niż zakładałeś pierwotnie. Pamiętaj jednak, że regularność jest najlepszą drogą do sukcesu, a ustawienie zlecenia stałego w swoim banku na inwestycję w Portu może okazać się Twoim najlepszym przyjacielem. Klienci, którzy wpłacają regularnie dokonują również skutecznej dywersyfikacji momentu wejścia w inwestycje na wiele różnych okresów, co minimalizuje ryzyko jednorazowego wejścia w inwestycje w mniej korzystnym czasie.
Wpłaciłem pieniądze na Portu. Kiedy zostaną zaksięgowane?
Środki są księgowane na Twoim koncie natychmiastowo, gdy tylko pojawią się na naszym rachunku bankowym. Jeśli Twój bank obsługuje płatności natychmiastowe może to oznaczać, że zobaczysz je na swoim koncie Portu w ciągu kilku minut. Jeśli wysłałeś standardowy przelew, w takim przypadku wszystko zależy od tempa w jakim banki przetworzą transakcję, zazwyczaj pieniądze księgują się w inwestycji następnego dnia rano.
Pieniądze na moim koncie Portu nie są zainwestowane. Kiedy zostaną zainwestowane?
Istnieją trzy możliwe przyczyny, dla których środki zdeponowane na Twoim koncie Portu nie zostały jeszcze zainwestowane:
- Wpłata z niezweryfikowanego konta bankowego
Jeśli dokonałeś wpłaty z innego (lub dodatkowego) konta bankowego niż to, które podałeś podczas rejestracji, musisz je najpierw dodać na Portu, abyśmy mogli zaksięgować taką wpłatę. - Oczekiwanie na dzień handlowy Portu
Zainwestowanie środków może nie nastąpić od razu, ponieważ transakcje są realizowane w tak zwane dni handlowe Portu, które odbywają się zazwyczaj dwa razy w tygodniu – w poniedziałki i środy. W skrajnych przypadkach czas oczekiwania na zainwestowanie środków może wynieść prawie tydzień (na przykład, jeśli przelejesz środki w środę, kiedy procesy handlowe już się rozpoczęły, inwestycja zostanie zrealizowana dopiero w kolejnym dniu handlowym w poniedziałek). Warto też zwrócić uwagę na to, że ze względu na dni świąteczne w Polsce, czy na światowych giełdach na których handlujemy, poszczególne dni handlowe mogą wypadać w innych dniach tygodnia lub się w ogóle nie odbyć w danym tygodniu (na przykład okres świąt Bożego Narodzenia). Aktualny harmonogram znajdziesz w Kalendarzu dni handlowych po zalogowaniu się na swoje konto na Portu. - Wpłacona kwota jest niższa niż 100 złotych
Minimalna kwota wymagana do zainwestowania środków to 100 złotych.
Czy można ponownie wypełnić ankietę i odblokować wyższy poziom ryzyka portfela?
Przed upłynięciem 3 miesięcy od ostatniego wypełniania ankiety, ponowne wypełnienie ankiety jest możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach. Powodem może być na przykład zdobycie nowego doświadczenia i wiedzy lub istotna zmiana sytuacji finansowej. W takim przypadku możesz poprosić nas o ponowne wypełnienie ankiety, na przykład wysyłając e-mail na adres info@portu.pl. Natomiast w sytuacji, jeśli od ostatniego wypełnienia ankiety upłynęło ponad 3 miesiące, możesz ponownie wypełnić ankietę. Zalecamy jednak, aby decyzja o jej wypełnieniu była również motywowana czynnikami podobnymi do tych wymienionych powyżej.
Wynik nowej ankiety może zarówno potwierdzić wcześniejszą ocenę, jak również ją zmienić. Na przykład poziom ryzyka portfela może się zmienić na wyższy lub niższy. Możesz zyskać lub stracić dostęp do takich produktów jak Strategie i Portu Crypto. Wypełniając ankietę w nowej sytuacji może zdarzyć się również, że dalsze inwestowanie okaże się dla Ciebie niemożliwe lub przeciwnie, może właśnie teraz będziesz mógł inwestować.
Czy mogę dowolnie wypłacać pieniądze z Portu?
Pieniądze z Portu możesz wypłacić kiedykolwiek. Wybrany horyzont inwestycyjny nie jest ograniczeniem, a jedynie planem dla Twojej inwestycji. To od Ciebie zależy, kiedy zdecydujesz się na wypłatę środków. Możesz wypłacić zarówno część swojego portfela lub całkowicie go zamknąć i wypłacić wszystko – Ty o tym decydujesz. Za wypłatę środków oczywiście nie pobieramy żadnych opłat ani kar.
Należy jednak mieć na uwadze, że wypłata środków będzie wiązała się ze sprzedażą aktywów, co może skutkować koniecznością rozliczenia się z przychodów uzyskanych na rynkach kapitałowych. Stosowne Zestawienie podatkowe ułatwiające złożenie zeznania podatkowego nasi klienci otrzymują w pierwszym kwartale roku.
Jeśli zdecydujesz się wypłacić wszystkie środki z inwestycji, może zdarzyć się, że ostateczna kwota będzie się nieznacznie różnić od wartości portfela w dniu, w którym złożyłeś zlecenie wypłaty. Wynika to z faktu, że sprzedaż instrumentów odbywa się zazwyczaj dwa razy w tygodniu, podczas gdy bieżąca wartość aktywów podlega ciągłym zmianom i w rzeczywistym momencie odsprzedaży będzie ona inna. Jednak w przypadku inwestycji długoterminowych, dla których dedykowana jest nasza platforma nie powinno to stanowić większej różnicy. Wypłacone środki dotrą na Twoje konto maksymalnie w ciągu 10 dni roboczych.
Odpowiedzi na inne pytania znajdziesz odwiedzając FAQ. Możesz również skontaktować się z nami za pośrednictwem czatu, e-maila (info@portu.pl) lub zadzwonić bezpośrednio pod numer (+48) 222 221 566.
—————————————————————–
Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu niniejszego artykułu?
– Artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną, a Portu nie świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego.
– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie są gwarancją przyszłych zysków.
– Inwestycje na rynkach kapitałowych są zawsze ryzykowne, a Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji.
– Nie jesteś pewien, jaki profil ryzyka jest dla Ciebie odpowiedni? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.
– Artykuł jest materiałem marketingowym.