W naszej serii poświęconej poszczególnym spółkom będącym w ofercie Własnych strategii, tym razem przyglądamy się Boeingowi. Spółka ta jest niewątpliwie jedną z najważniejszych firm na świecie, ponieważ obecnie istnieją tylko dwie firmy, które są w stanie dostarczać samoloty umożliwiające szybkie podróżowanie po całym globie.
Od skromnych początków do globalnego lidera
Firma Boeing została założona w 1916 roku przez Williama E. Boeinga w Stanach Zjednoczonych. Zaczynała od produkcji wodolotów dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych podczas I wojny światowej. Był to okres początków lotnictwa, a tego typu kontrakt był dużym sukcesem dla firmy. Położyło to podwaliny pod przyszły rozwój i innowacje. W kolejnych dekadach firma wprowadzała nowe modele, które przesuwały granice tego, co było możliwe w lotnictwie cywilnym i wojskowym. Do najbardziej znaczących należą model 247, uważany za pierwszy nowoczesny samolot transportowy oraz bombowiec B-17 Flying Fortress, który odegrał kluczową rolę podczas II wojny światowej.
Prawdziwa rewolucja w podróżowaniu lotniczym nastąpiła wraz z wprowadzeniem Boeinga 707 w 1958 roku, który sprawił, że podróże długodystansowe stały się szybsze i bardziej wydajne. W ten sposób firma stała się liderem sprawiając, że w ostatnich dziesięcioleciach Boeing dominował na rynku samolotów komercyjnych. Między innymi dzięki następującym seriom samolotów 737, 747, 767, 777 i 787 Dreamliner. Każdy z tych modeli wprowadził innowacje w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i komfortu pasażerów.
Boeing model 247, źródło: Wikipedia
Obecnie Boeing jest jedną z najbardziej znanych i najważniejszych firm lotniczych na świecie. Zaczynając od skromnych początków na początku XX wieku, Boeing stał się globalnym liderem w dziedzinie produkcji samolotów, satelitów, systemów obronnych i technologii kosmicznych. Zatrudnia prawie 150 000 osób w różnych miejscach świata oraz wygenerował ponad 77 miliardów dolarów przychodu w 2023 roku. Z kapitalizacją rynkową wynoszącą 122 miliardy dolarów, Boeing znajduje się tuż za pierwszą setką najlepiej wycenionych firm na świecie.
Model biznesowy
Boeing dzieli swoją działalność i raportuje wyniki finansowe w ramach trzech oddzielnych segmentów:
- Commercial Airplanes (samoloty komercyjne)
- Obrona, przestrzeń kosmiczna i bezpieczeństwo
- Usługi globalne
Samoloty komercyjne
Segment ten koncentruje się na projektowaniu, produkcji i sprzedaży samolotów komercyjnych wraz z usługami wsparcia dla linii lotniczych na całym świecie. Boeing oferuje w tym segmencie szeroką gamę modeli samolotów, w tym 737, 747, 767, 777 i 787 Dreamliner, które zostały zaprojektowane w celu zaspokojenia różnorodnych potrzeb i wymagań linii lotniczych.
Segment ten ma kluczowe znaczenie dla wyników finansowych spółki, ponieważ sprzedaż samolotów komercyjnych stanowi znaczną część jej przychodów. Jest to również obszar działalności, z którym Boeing jest kojarzony najbardziej. W 2023 roku przychody ze sprzedaży samolotów komercyjnych w wysokości 33,9 miliardów dolarów stanowiły prawie połowę całkowitych przychodów Boeinga (43,5%).
Obrona, przestrzeń kosmiczna i bezpieczeństwo
Segment obrony, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwa (BDS) obejmuje prace nad rozwojem, produkcję i obsługę samolotów wojskowych, systemów kosmicznych, technologii rakietowych i systemów bezpieczeństwa. Boeing opracowuje produkty dla klientów na całym świecie, w tym dla Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, rządów sojuszniczych z NATO, NASA i klientów komercyjnych.
Segment ten ma kluczowe znaczenie dla firmy, ponieważ zapewnia dywersyfikację przychodów poza komercyjnym przemysłem lotniczym. W poprzednim roku segment ten wygenerował 24,9 miliardów dolarów przychodów, co stanowiło prawie jedną trzecią całkowitych przychodów (32%).
Usługi globalne
Uruchomiony w 2017 roku segment Global Services koncentruje się na dostarczaniu szerokiej gamy produktów i usług, w tym usług konserwacyjnych, naprawczych, operacyjnych i inżynieryjnych, a także logistycznych i szkoleniowych. Celem jest wspieranie działalności klientów na całym świecie oraz poprawa ich efektywności, bezpieczeństwa i wydajności.
Globalne usługi wygenerowały w zeszłym roku 19,1 miliarda dolarów przychodu dla Boeinga, co stanowi 24,5% całkowitego przychodu.
Boeing w bezprecedensowych tarapatach
Źródło: Yahoo Finance
W swojej ponad 100-letniej historii akcje Boeinga były postrzegane jako te bardziej bezpieczne oferujące stabilny wzrost o wahaniach tylko w chwilach globalnych trudności gospodarczych. Sytuacja zmieniła się jednak 5 lat temu, gdy wartość akcji Boeinga spadła o prawie cztery piąte z rekordowego poziomu 440,6 dolarów za akcję, osiągniętego 1 marca 2019 roku, do prawie czterech piątych tej wartości 20 marca 2020 roku. Trzeba jednak pamiętać, że mówimy o chwilowym załamaniu rynku akcji związanym z wybuchem pandemii i strachem inwestorów przed ograniczeniami także w ruchu lotniczym. Obecnie, cena akcji spółki znajduje się około 55% poniżej historycznego maksimum.
Jednak ten bezprecedensowy spadek wartości akcji Boeinga wiązał się także z ogólnie słabszą sytuacją w jakiej znalazła się firma. Jak pokazują wyniki finansowe producenta samolotów, po rekordowym roku 2018, przychody spadły łącznie o 42% w kolejnych dwóch latach, a zysk firmy w wysokości 10,5 miliarda dolarów spadł do prawie 12 miliardów straty w 2020 roku. Teraz przychody Boeinga powoli wracają do normy, choć spółka nadal pozostaje w stracie.
Źródło: Macrotrends
To nie wszystko, w ostatnim czasie doszło do serii kilku incydentów o negatywnych konsekwencjach dla Boeinga. 5 stycznia Boeing 737 Max linii Alaska Airlines stracił część kadłuba na wysokości 4 900 metrów i musiał lądować awaryjnie. Dochodzenie wykazało, że była to wada produkcyjna panelu, a podobne wady w postaci luźnych części znaleziono również w innych samolotach tego typu. W rezultacie wszystkie 171 samolotów w USA zostało uziemionych, co odbiło się spadkiem ceny akcji o 10%. Kolejny incydent dotyczył niedawnej podróży Sekretarza Stanu USA Boeingiem 737, gdy samolot był zmuszony lądować z powodu awarii mechanicznej. Następnie, kilka dni później, model 747 musiał lądować w Miami z powodu pożaru silnika.
To jednak tylko parę najnowszych incydentów, które mają się nijak do kilku tragicznych katastrof, jakie wstrząsnęły pozycją dotychczas nieustraszonego lidera rynku. Między październikiem 2018 roku, a marcem 2019 roku, dwa samoloty Boeing 737 MAX linii Lion Air i Ethiopian Airlines rozbiły się, w wypadku życie straciło 346 osób. Pięć dni później wszystkie 387 samolotów 737 MAX na całym świecie zostało uziemionych.
Wypadki i uziemienia kosztowały Boeinga szacunkowo około 20 miliardów dolarów. Firma musiała zapłacić grzywny, odszkodowania, a także wydać krocie na obsługę prawną. Nie mówiąc już o stratach, które wynikły w konsekwencji tych zdarzeń, spółka straciła około 60 miliardów dolarów z powodu 1200 anulowanych zamówień. Ponadto zerwane zostały poufne relacje z organizacjami i wieloma klientami. Boeing wznowił operacyjność samolotów 737 MAX dopiero w grudniu 2020 roku.
Za gwałtownym spadkiem przychodów firmy w 2019 roku stały głównie opisane katastrofy oraz ich następstwa. Następnie ograniczenie ruchu lotniczego wskutek obostrzeń pandemicznych oraz ogólnie zła sytuacja firmy przyczyniła się do jej pogrążenia się w ogromnej stracie w 2020 roku. Jak już wiemy, odbiło się to drastycznie na akcjach firmy i kapitalizacji rynkowej spółki.
Kiedy mogłoby się zdawać, że gorzej być nie może, firma była także nękana niepowodzeniami w rozwoju nowego długodystansowego samolotu 787 Dreamliner. Stały za tym głównie opóźnienia w procesów regulacyjnych i poważnych problemów z dokończeniem prac, na przeszkodzie stało na przykład rozwiązanie problemu samozapłonu akumulatorów. Do tego, nawet słynny model Boeing 777 nie uniknął kilku incydentów, a prace nad jego najnowszą wersją trwały cztery lata.
Wiele osób wiąże obecne i niedawne problemy z transformacją modelu biznesowego firmy. W ostatnich latach firma przekształca się z producenta samolotów w kierunku producenta specjalistycznych maszyn i urządzeń dla branży lotniczej, obronnej i kosmicznej we współpracy z dużą liczbą partnerów i podwykonawców na całym świecie. Wraz z rosnącą zależnością od swoich partnerów biznesowych, Boeing musi poświęcać uwagę integracji swoich rozwiązań z systemami partnerów w montażu końcowym, tracąc część swoich głębokich kompetencji przemysłowych.
W 2022 roku Boeing zapłacił grzywnę w wysokości ponad 200 milionów dolarów w związku z pozwem akcjonariuszy przeciwko jej zarządowi za niedopełnienie obowiązków w zakresie monitorowania jakości. W rzeczywistości do 2019 roku zarząd Boeinga składał się z emerytowanych urzędników państwowych, którym brakowało wiedzy lotniczej. Na domiar złego „inżynieria finansowa” miała pierwszeństwo przed inżynierią lotniczą. Nowy dyrektor generalny, Dave Calhoun, który został powołany na początku 2020 roku, dostrzegł te niedociągnięcia i rozpoczął proces zmian.
W wyniku ostatnich kłopotów Boeinga, amerykański producent stracił pozycję lidera rynku na rzecz europejskiego Airbusa i doświadczył gwałtownego spadku przychodów, strat, pozwów sądowych i nadszarpniętej reputacji.
Mocne strony, potencjał i przewagi konkurencyjne
- Rozbudowane portfolio produktów i usług – Boeing oferuje szeroką gamę produktów i usług, w tym samoloty komercyjne, samoloty wojskowe, systemy kosmiczne, rakiety oraz kompleksowe usługi konserwacyjne, naprawcze i operacyjne. Ta dywersyfikacja pozwala firmie rozłożyć ryzyko i wykorzystać możliwości w różnych segmentach rynku.
- Silna marka i reputacja – pomimo obecnych wyzwań, Boeing jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w branży lotniczej i kosmicznej, z długą historią innowacji i postępu technologicznego.
- Pozycja rynkowa – Boeing, wraz z Airbusem, jest zasadniczo jedynym głównym globalnym producentem samolotów komercyjnych na świecie, co daje mu wyjątkową pozycję rynkową.
- Innowacyjność – Boeing jest znany ze swojej zdolności do wprowadzania innowacji, co jest kluczowe w szybko zmieniającym się przemyśle lotniczym i obronnym.
- Strategiczne partnerstwa i kontrakty rządowe – Boeing ma długotrwałe relacje i strategiczne partnerstwa z wieloma agencjami rządowymi, w tym z Departamentem Obrony USA i NASA, a także z komercyjnymi liniami lotniczymi i klientami z branży obronnej na całym świecie. Te relacje i kontrakty zapewniają stabilne przychody i pomagają firmie zabezpieczyć długoterminowe inwestycje.
- Rosnący rynek podróży lotniczych – wraz ze wzrostem liczby podróży międzynarodowych i bogaceniem się krajów rozwijających się, zwłaszcza w Azji, rośnie popyt na podróże lotnicze, na czym Boeing może skorzystać. W ostatnich miesiącach kilka linii lotniczych ogłosiło rekordowe zamówienia liczone w setkach samolotów.
Ryzyka i słabości
- Ryzyko techniczne i rozwojowe – Boeing zajmuje się bardzo kompleksowym rozwojem i produkcją zaawansowanych technologicznie samolotów, co stwarza różnorakie ryzyka technologiczne. Przykładem są problemy z modelem 737 MAX, które doprowadziły do uziemienia tego modelu na całym świecie i miały znaczący wpływ finansowy na firmę i jej reputację.
- Cykliczność branży lotniczej – podobnie jak Airbus, Boeing jest narażony na cykliczność w branży lotniczej, która jest ściśle powiązana z globalnymi warunkami gospodarczymi. Spowolnienie gospodarcze może prowadzić do zmniejszenia popytu na nowe samoloty i sprzęt obronny, co negatywnie wpływa na zamówienia i przychody.
- Konkurencja – Boeing zmaga się z silną konkurencją, zwłaszcza ze strony europejskiego rywala – spółki Airbus. Nowi gracze, zwłaszcza z Chin, również próbują znaleźć swoje miejsce na rynku.
- Ryzyko związane z globalnym łańcuchem dostaw – Boeing stał się znacznie bardziej zależny od złożonego i globalnego łańcucha dostaw niż w przeszłości. Naraża go to na ryzyko opóźnień w dostawach, ryzyko w kwestiach dotyczących podtrzymania jakości i zależność od napięć geopolitycznych. Czynniki te mogą powodować opóźnienia w produkcji i zwiększać koszty.
Wnioski
W ostatnich latach reputacja Boeinga została nadszarpnięta i stracił on pozycję lidera na rynku, jak również znaczną część swoich przychodów. Rynki finansowe odzwierciedliły tę sytuację w cenie akcji spółki. Pomimo wszystkich wyzwań, przed którymi stoi firma, Boeing może polegać na swojej wyjątkowej pozycji rynkowej, zróżnicowanym portfolio produktów i usług oraz rosnącym rynku transportu lotniczego, któremu nie jest w stanie sprostać sam Airbus.
Jeśli chcesz dodać akcje tej spółki do swojej inwestycji możesz to zrobić korzystając ze Strategii własnych na Portu.
—————————————————————–
Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu artykułu?
– Niniejszy artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną, a Portu nie świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego.
– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie są gwarancją przyszłych zysków.
– Inwestycje na rynkach kapitałowych są zawsze ryzykowne.
– Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji.
– Nie jesteś pewien, jaki profil ryzyka jest dla Ciebie odpowiedni? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.
– Ten artykuł jest materiałem marketingowym.