Amazon. Zaczynając jako księgarnia internetowa stał się jednym z najpopularniejszych przykładów w historii na sukces w biznesie. Dziś, Amazon jest piątą najlepiej wycenianą spółką i 2 największym pracodawcą na świecie.
Firmę Amazon założył w 1994 roku przedsiębiorca Jeff Bezos. Wykorzystał on pojawienie się Internetu tworząc księgarnię internetową, która szybko uzyskała dużą popularność. To czym dziś jest ta firma możemy w dużej mierze zawdzięczać właśnie Bezosowi i jego wyjątkowemu podejściu.
Od samego początku, Bezos skrupulatnie kontrolował każdy wydawany dolar. Każde zaoszczędzone pieniądze były reinwestowane z powrotem w biznes, nawet mimo tego, że niejednokrotnie akcjonariusze krytykowali jego decyzje sądząc, że są one niekorzystne. Na koniec okazało się, że Jeff Bezos wiedział co robi.
Pod jego kierownictwem Amazon wielokrotnie przedkładał cele długoterminowe przed krótkoterminowymi, przez co spółka przez wiele lat nie osiągała zysku. Decyzje Amazona zawsze stawiały dobro klientów na pierwszym miejscu. Firma stała się synonimem usług wysokiej jakości nieustannie podnosząc poprzeczkę.
Stopniowo Amazon przekształcił się w zdywersyfikowane przedsiębiorstwo. Obecnie prowadzi swój biznes w wielu branżach od sprzedaży wysyłkowej poprzez streaming, reklamy, zdrowie, płatności, media, elektronikę, technologie, AI, aż po usługi w chmurze.
Przychody Amazona z roku na rok wciąż rosną, a w 2022 roku osiągnęły 514 miliardów dolarów. Liczba pracowników przekroczyła 2 miliony, a akcje od momentu swojego debiutu na giełdzie, wzrosły o więcej niż 130 000%. Do tego, wciąż nie można stwierdzić, że Amazon powiedział już swoje ostatnie słowo.
Model biznesowy
Na rynku istnieje zaledwie garść firm, które mają tak zdywersyfikowane źródła przychodów jak Amazon. Upraszczając, możemy wyróżnić 8 segmentów:
- Sklepy internetowe
- Usługi dla stron trzecich
- Reklamy
- Tradycyjne sklepy
- Prime (usługi subskrypcyjne)
- Amazon Web Services
- Inne
Sklepy internetowe i usługi dla stron trzecich
Sklepy internetowe wciąż tworzą główną część przychodów spółki – w 2022 roku tylko ten segment wypracował 220 miliardów dolarów przychodu, czyli 43% całości przychodów.
Amazon.com, który jest centralnym punktem tego segmentu, w przeszłości wyprzedził całą swoją konkurencję, między innymi eBay. Podczas gdy eBay działał na zasdzie 3P, Amazon funkcjonował na zasadzie 1P. Jaka jest w tym różnica? 3P oznacza, że firma zapewnia jedynie platformę dla innych sprzedawców, na której mogą sprzedawać swoje produkty klientom końcowym. Wówczas sprzedawane towary nie są własnością firmy, która pobiera jedynie procent od sprzedaży. W przeciwieństwie do modelu 1P, w którym firma jest właścicielem sprzedawanych towarów.
Dziś Amazon oferuje mieszany model 1P i 3P i dominuje na rynku. Aby zrozumieć wielkość i zakres dominacji Amazonu należy przyjrzeć się statystykom. Amazon.com jest dziś największym e-shopem na świecie. W każdej sekundzie osiąga 4 772 dolarów przychodu ze sprzedaży, a w każdej minucie 283 000 dolarów, każda godzina generuje firmie 17 milionów dolarów przychodu. Udział firmy na amerykańskim rynku sprzedaży online stanowi ponad jedną trzecią – 37,8%. Dla porównania Walmart to 6,3%, a eBay 3,5%.
Reklama
Jak już wspominaliśmy powyżej, Amazon to nie tylko sprzedaż internetowa. Coraz większą część jego przychodów stanowi reklama. W poprzednim roku przychody z reklam sięgnęły wysokości 37,7 miliardów dolarów, co stanowi 7% całości przychodów. Czyni to Amazona 3 największym graczem na rynku reklamy internetowej w USA z udziałem rzędu 12,4%, który wciąż rośnie, zbliżając się do niekwestionowanych królów w tym zakresie, spółki Alphabet (Google) i Meta (Facebook).
Sprzedawcy na platformie Amazon mogą płacić za sponsorowanie produktów, dzięki czemu, przy wyszukiwaniu przez klientów, będą one ukazywały się jako pierwsze. Sprzedający mają także możliwość uczynić swoją markę bardziej widoczną dzięki kampaniom reklamowym. Amazon na swojej platformie daje na przykład możliwość korzystania z reklam wideo.
Sklepy stacjonarne
W to, że Amazon podbił świat sprzedaży online nikt nie wątpi. Jednakże, już od kliku lat ma również ambicje w obszarze tradycyjnej sprzedaży detalicznej za pośrednictwem sklepów stacjonarnych. Dlaczego? Według Statista, sprzedaż online stanowi prawie 20% całej sprzedaży i choć jej udział stale wzrasta, Amazon dostrzega niewykorzystany potencjał na pozyskanie nowych klientów w obszarze sklepów stacjonarnych już od paru dobrych lat.
W ramach tego segmentu firma prowadzi dziesiątki sklepów takich jak Amazon Go, Fresh, Style czy Whole Foods. Przychody sklepów stacjonarnych osiągnęły w poprzednim roku 19 miliardów dolarów i tworzyły niecałe 4% całości przychodów. Klientów, stara się przyciągnąć unikalną koncepcją technologiczną, która wyróżnia się na rynku tradycyjnych zakupów.
Możemy się chyba zgodzić, że najgorszą częścią zakupów w klasycznych sklepach jest czekanie w kolejce do kasy. Amazon jednak dobrze o tym wie, dlatego przyszedł z nowatorskim pomysłem Amazon Go – zakupy bez czekania w kolejce do płacenia. Aby dokonywać zakupów potrzebujesz aplikacji, z którą meldujesz się przy wejściu, możesz wynieść ze sklepu cokolwiek i nie musisz płacić. Dzięki technologii uczenia maszynowego, czytniki i sztuczna inteligencja przypisują kupującym, to co ze sobą zabrali do wirtualnej karty Amazon, z której automatycznie pobierana jest cena zakupionego towaru. Ta technologia jednak dopiero raczkuje. Obecnie funkcjonują tylko 4 takie sklepy.
Amazon Fresh wprowadził usługę dostawy artykułów spożywczych, która jest dostępna dla tych, którzy subskrybują usługę premium Amazon Prime. Zakupione towary są dostarczane bezpośrednio do domu albo można je odebrać w sklepie. Klienci mogą wybrać z tysięcy pozycji, niezależnie od tego czy kupują mięso, owoce morza, przekąski czy też artykuły gospodarstwa domowego. Obecnie w USA funkcjonuje 50 tego typu punktów.
Sklepy Amazon Style zostały uruchomione w 2022 roku i jak sama nazwa wskazuje koncentrują się na modzie. Amazon Style łączy modę i technologie. W praktyce wygląda to tak, że jeśli klientowi podoba się wybrany produkt, zeskanuje jego kod, wybierze rozmiar i kolor za pośrednictwem aplikacji i może już spodziewać się wybranego produktu przy kasie, niezależnie od tego czy chce go kupić czy tylko przymierzyć. Technologia Amazona uczy się na podstawie analizy wyborów, których dokonują użytkownicy, by zaproponować im produkty zgodne z ich gustem (oczywiście celem jest, aby klienci zostawili w sklepie jak najwięcej pieniędzy).
Whole Foods jest spółką zależną, którą Amazon kupił w 2019 roku za 13,7 miliarda dolarów, starając się zwiększyć swoją obecność w sektorze stacjonarnego handlu detalicznego. Sieć posiadająca ponad 500 sklepów w Ameryce Północnej i Wielkiej Brytanii specjalizuje się w sprzedaży produktów bez barwników, konserwantów i dodatków smakowych.
Subskrypcje – Prime
Jak już wspominaliśmy, Amazonowi udało się wygrać z konkurencją dzięki wyjątkowej koncentracji na kliencie. Za najlepszy przykład tej postawy można uznać usługę premium Amazon Prime. Za jedyne 14,99 USD (bez VAT) miesięcznie w ramach tej usługi subskrybenci zyskują:
- darmową dostawę tego samego lub następnego dnia na miliony produktów,
- zniżki na różne produkty z Whole Foods i Amazon Fresh,
- dostęp do muzyki, podcastów, gier, książek, treści telewizyjnych za pośrednictwem usług Amazon Music, Prime Gaming, Prime Reading i Prime Video,
- zniżki na leki w ponad 60 000 aptekach wliczając w to Amazon Pharmacy, Walgreens i CVS,
- przechowywanie zdjęć w chmurze,
- roczny abonament na usługę dostawy Grubhub +,
- i inne.
Amazonowi udało się stworzyć długą listę korzyści dla swoich subskrybentów. O popularności usługi Amazon Prime doskonale świadczy fakt, że 6 z 10 gospodarstw domowych w USA z niej korzysta. Na ten moment usługa dostępna jest w 23 krajach, również w Polsce, a całkowita liczba subskrybentów przekroczyła już 200 milionów. Dochody uzyskane dzięki usłudze stanowią 7% całości przychodów Amazona i w 2022 roku wyniosły 35,2 miliarda dolarów.
Dobrym przykładem tego, co spółka chce zrobić dla swoich klientów premium jest nie tylko ciągłe rozszerzanie zakresu usług, ale również stawianie na ich jakość. W poprzednim roku usługa streamingowa Prime Video, która konkuruje z Netflixem i Disney + wyprodukowała najdroższy serial w historii – Władca Pierścienia: Pierścienie Władzy. Tylko pierwszy sezon kosztował 715 milionów dolarów, a jedynie za prawa by nakręcić ten serial Amazon zapłacił 250 milionów dolarów.
Amazon Web Services (AWS)
Wisienka na torcie? Choć Amazon posiada zróżnicowany, ale zintegrowany ze sobą zestaw usług, to jednak Amazon Web Services (AWS) uważany jest za najbardziej obiecującą część biznesu. W poprzednim roku wygenerowała ona przychody w wysokości 80 miliardów dolarów (15,6% całości przychodów).
Lider na rynku usług w chmurze zapewnia przedsiębiorstwom usługi przechowywania danych, moc obliczeniową, bazy danych i inne aplikacje w chmurze. AWS oferuje mnóstwo różnych narzędzi i rozwiązań dla przedsiębiorstw i twórców oprogramowania, korzystając z centrów danych aż w 190 krajach. W dobie cyfryzacji i przejścia firm od licencjonowanych produktów do chmury (wszystkie informacje firmowe są przechowywane w centrach danych Amazona i można uzyskać do nich dostęp w dowolnym czasie i z dowolnego urządzenia poprzez logowanie). Obecnie to AWS jest w centrum uwagi inwestorów.
Inne
Amazon zalicza do segmentu „inne” przychody pozyskiwane ze sprzedaży licencji, dystrybucji treści video i dostawy towarów, a także nowych produktów i usług, które jeszcze nie wywierają dużego wpływu na całość przychodów spółki. Można do nich zaliczyć na przykład studio filmowe MGM, które Amazon kupił w 2022 roku za 8,5 miliarda dolarów.
To też jest Amazon
Dla dopełnienia obrazu należałoby jeszcze wspomnieć o niektórych produktach Amazona, które można łatwo przeoczyć skupiając się jedynie na segmentach działalności spółki.
Jednym z nich jest Alexa. Jest to wirtualny asystent oparty na technologii sztucznej inteligencji, który jest zintegrowany z użytkownikiem i reaguje na jego polecenia głosowe, odpowiada na pytania, włącza muzykę, nastawia budzik, streamuje podcasty, informuje o pogodzie, wiadomościach i tak dalej. W dalszej kolejności warto wspomnieć o produktach dla inteligentnego domu marki Ring, włączając w to kamery bezprzewodowe, dzwonki do drzwi z ekranem video, inteligentne światła czy alarmy.
W poprzednim roku firma przedstawiła urządzenie Astro, służącege do monitorowania domu, które przypomina robota Wall-E z popularnego filmu dla dzieci wyprodukowanego przez Pixar. O tym, że Amazon myśli o robotyzacji poważnie, świadczy między innymi przejęcie za 1,6 miliarda dolarów firmy iRobot – lidera na rynku zrobotyzowanych odkurzaczy i mopów.
W swoich magazynach Amazon wykorzystuje Proteusa. Jest to w pierwszy w pełni autonomiczny robot magazynowy. Został zaprojektowany tak, aby mógł się sam poruszać i jednocześnie przenosić wózki pełne paczek. Na przestrzeni lat Amazon przedstawił kilka robotów magazynowych zawsze zaznaczając, że głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa w magazynach, a nie próba zastąpienia ludzkiej siły roboczej. Jest jednak prawdopodobne, że jest to również jeden z celów.
Amazon Fire TV to cyfrowy odtwarzacz multimedialny, dzięki któremu można w prosty sposób korzystać z zawartości (Prime Video, Netflix, Disney +,…) w ramach usług TV. Usługa Twitch z ponad 140 milionami użytkowników koncentruje się na streamowaniu treści związanych z grami i wydarzeniami e-sportowymi. Jest ona szczególnie popularna pośród młodszego pokolenia.
Amazon ma także udziały w różnych firmach. Warto wspomnieć o 18% udziałów w firmie produkującej auta elektryczne Rivian, 16% udziałów w brytyjskim dostawcy jedzenia Deliveroo, czy o udziałach w spółce wodorowej Plug Power.
Jak obecnie radzi sobie Amazon?
Amazon stanął w obliczu gwałtownego spadku zysków w 2022 roku. W porównaniu z 2021 roku nie stracił jedynie kliku procent zysków, ale odnotował znaczną stratę. Pandemia COVID-19, która zamknęła wielu konsumentów w domach zmuiła ich do dokonywania zakupów online. Wyraźnie na tym zyskał Amazon i cały rynek e-commerce, a ze względu na liczbę zamówień, Amazon zdecydował się na znaczne zwiększenie swoich możliwości logistycznych i dystrybucyjnych.
Obostrzenia pandemiczne wprowadzone przez rządy różnych krajów zostały już w większości zniesione, co sprawiło, że duża część ludzi z powrotem kupuje w sklepach stacjonarnych. Dodatkowo, praktycznie cały świat doświadcza obecnie spowolnienia gospodarczego. Amazon szybko zrozumiał, że przesadził z nowymi mocami logistycznymi i dystrybucyjnymi, ponieważ zapotrzebowanie przestało być tak wysokie. W efekcie, Amazon pozbywa się nadmiarowych mocy produkcyjnych. Innymi słowy zwalnia pracowników.
Po wielu latach wzrostu cen akcji Amazona o tysiące procent, akcjonariusze mieli okazję doświadczyć, czegoś, co ostatnio stało się przy okazji pęknięcia bańki dotcomów. Problemy makroekonomiczne, przekroczenie zdolności produkcyjnych, strata i mniejsze zaufanie konsumentów sprawiły, że cena akcji Amazona spadła o połowę od swojego maksimum z lipca 2021 roku.
Obecnie inwestorzy czekają na pozytywne sygnały, na przykład informacje o wzroście dynamiki dochodów, marży zysku czy ponownych dodatnich przepływów pieniężnych, które mogłyby odwrócić trend.
Przewaga konkurencyjna
Można przypuszczać, że niedługo sytuacja Amazona rzeczywiście zmieni się na lepsze, ponieważ ma on wiele silnych stron i przewag konkurencyjnych, którymi może się pochwalić. Jego przychody są mocno zdywersyfikowane ze względu na rozłożenie geograficzne, typ produktów i usług. Spółka ma stabilną sytuację finansową i silny zarząd, który daje sobie radę nawet po odejściu Bezosa z funkcji szefa firmy.
Główną przewagą konkurencyjną jest wielkość przedsiębiorstwa i związana z tym ilość gromadzonych danych. Amazon może wykorzystywać dane o klientach do kierowania reklam, tworzenia nowych produktów, ale także do wypierania konkurencji z rynku. Kolejnym integralnym elementem jest oferta premium Prime, nie wspominając już o rozpoznawalności marki i wiarygodność jaką zbudowała przez lata.
Pod względem potencjału dla przyszłych wzrostów, Amazon prezentuje się bardzo dobrze. Ogromny potencjał leży w ofercie AWS usług w chmurze – dziedzina ta ma przed sobą świetlaną przyszłość i jest w trendzie wznoszącym, a w tym momencie oferta Amazona jest najlepszą na rynku. Ze względu na ekspansję w Europie i na rynkach rozwijających się, segment e-commerce powinien systematycznie rozwijać się, czemu dodatkowo sprzyja zmiana zwyczajów konsumenckich, którzy coraz częściej dokonują zakupów online. Sklepy takie jak Amazon Go mogą okazać się innowacją, która przyjmie się na całym świecie. Rośnie także znaczenie reklamy internetowej, a razem z nim reklamowy segment działalności Amazona, który stopniowo sięga po coraz większy kawałek tortu na tym rynku. Nie możemy też zapomnieć o biznesie streamingowym, Alexie czy nowych technologiach, takich jak uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja czy robotyka. Serwis IMDb (odpowiednik polskiego Filmweb) również jest w rękach Amazona.
Ryzyko
Jak to bywa w przypadku każdej firmy, również zakup akcji Amazona skrywa w sobie ryzyko. Bezpośrednim ryzykiem, które przyczyniło się już do obecnego spadku wartości akcji jest spowolniony wzrost (spowodowany wielkością firmy i problemami makroekonomicznymi), a także przynoszenie strat. Niektóre przedsięwzięcia Amazona są nierentowne na ten moment, tak jak sklepy stacjonarne, właśnie dlatego Andy Jassy, następca Jeffa Bezosa, ogłosił zawieszenie otwierania nowych sklepów stacjonarnych. Będzie tak aż do momentu, w którym wyniki firmy nie poprawią się na tyle, aby znowu umożliwić rozwój tego typu projektów. Amazon po raz kolejny staje więc przed wyzwaniem. Dotychczas radził sobie z nimi świetnie, a celem numer jeden pozostaje zwiększenie marży zysku i zyskowność przedsięwzięcia w ogóle.
Ryzykiem jest także możliwość nałożenia regulacji przez rządy na tak zwane spółki zaliczane do kategorii Big Tech. Podnoszonych jest wiele głosów, że Amazon posiada zbyt dużą siłę w swoich rękach, szczególnie w kontekście nadużyć wobec konkurencji. Skrajne opinie na ten temat nawołują nawet do zamknięcia firmy, aczkolwiek na ten moment jest to mało prawdopodobne zagrożenie. Kolejnym ryzykiem jest przeniesienie zainteresowania niektórych konkurentów takich jak Costco, Walmart, Target czy Home Depot na sprzedaż online. Reagując na trend cyfryzacji, wymienione firmy mają szansę zagrozić Amazonowi i obniżyć jego udziały w rynku.
Podsumowanie
Amazon ma bardzo silną pozycję na rynku, wyjątkową i zdywersyfikowaną ofertę produktowo-usługową, a do tego skrywa w sobie nieodkryty jeszcze potencjał. Nawet w obliczu tak wysokich spadków, akcje Amazona nie są wcale tanie. Spółka ma silne fundamenty, a kiedy znowu zacznie być zyskowna, zwiększając marże, tak samo szybko i jej akcje nabiorą utraconego oddechu. Akcje Amazona mogą być dobrym wyborem dla inwestorów z długim horyzontem inwestycyjnym, szukających ponadprzeciętnych zysków. Jeśli chcesz dodać je do swojego portfolia inwestycji, akcje te są dostępne również w ramach własnych strategii na Portu.
—————————————————————–
Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu tego artykułu?
– Artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną.
– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie są gwarancją przyszłych zwrotów.
– Inwestycje na rynkach kapitałowych są zawsze ryzykowne.
– Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji na rynkach kapitałowych.
– Nie jesteś pewien, jaki profil ryzyka jest dla Ciebie odpowiedni lub czy np. inwestowanie tematyczne jest dla Ciebie? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.