Przedstawiamy podsumowanie najciekawszych wiadomości ze świata FinTech z mijającego tygodnia 👇
Unia Europejska wprowadza limit 10 000 euro na płatności w gotówce
Co się stało?
Parlament Europejski i państwa członkowskie UE zgodziły się ograniczyć płatności gotówkowe w Unii Europejskiej do maksymalnie 10 000 euro w ramach przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML). Nowe przepisy nie ominęły również giełd kryptowalutowych. W ramach nowych przepisów takie giełdy muszą wykazywać się „należytą starannością wobec klienta”, czyli weryfikować tożsamość użytkowników, którzy przeprowadzają transakcje o wartości co najmniej 1000 euro. Jednakże limit 1000 euro na płatności kryptowalutowe z samoobsługowych portfeli kryptowalutowych nie został ustanowiony.
Co to oznacza?
Niektóre kraje, takie jak Francja, posiadają bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące płatności gotówkowych niż właśnie wprowadzone przepisy europejskie. Na przykład u naszych sąsiadów w Czechach limit płatności gotówkowych wynosi 270 000 koron czeskich (około 46 tysięcy złotych). Natomiast w innych krajach, takich jak Austria czy Niemcy jak również Polska, płatności gotówkowe nie podlegały dotychczas żadnym ograniczeniom. Na mocy nowego ustawodawstwa państwa członkowskie UE mogą ustanowić niższe limity niż 10 000 euro (43 tysięcy zł), a także muszą zakazać anonimowych płatności gotówkowych przekraczających 3 000 euro (13 tysiecy zł).
Więcej aktualności ze świata FinTech
Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na firmy FinTech powiązane z Rosją. Rząd USA nałożył sankcje na 13 firm typu FinTech za oferowanie usług opartych na kryptowalutach rosyjskim firmom. Firmy robią to, próbując uniknąć ograniczeń gospodarczych obowiązujących od wybuchu wojny na Ukrainie. Wśród firm objętych sankcjami znajdują się rosyjskie firmy B-Crypto, Masterchain i Laitkhaus, które współpracują z rosyjskimi bankami w zakresie emisji, transferu i wymiany aktywów cyfrowych.
Potentaci kart kredytowych ograniczą niektóre opłaty. Visa i Mastercard zgodziły się obniżyć i ograniczyć opłaty interchange na kartach kredytowych po 20 latach sporów z amerykańskimi sprzedawcami. Pozwoli to sprzedawcom zaoszczędzić nawet 30 miliardów dolarów w ciągu najbliższych pięciu lat. Zgodnie z porozumieniem, sprzedawcy będą mogli pobierać od klientów różne opłaty w zależności od tego, jakiej karty kredytowej używają przy płatności.
Revolut uruchamia własną kartę eSIM z pakietami danych. Aplikacja będzie konkurować z tradycyjnymi operatorami komórkowymi. Revolut uruchamia globalnie usługi mobilnego planu danych (w pakiecie) jako przedpłacony eSIM działający w 160 krajach od 25 marca 2024 roku. Dzięki know-how w zakresie świata finansów i dużej liczbie klientów, Revolut może rozszerzyć swoje usługi dla szerokiego grona użytkowników w błyskawicznym tempie. Firma ma 40 milionów klientów na całym świecie, z czego 3 miliony korzysta z usług w Polsce.
Amazon został ukarany przez UOKiK karą ponad 31 milionów złotych za wprowadzanie konsumentów w błąd. Decyzja dotyczy praktyk związanych z zawieraniem umów sprzedaży oraz dostępnością produktów i terminami dostaw na platformie Amazon.pl. UOKiK stwierdził, że firma używała „dark patterns” oraz nieprawdziwych informacji, co mogło wprowadzać klientów w błąd. Podawane informacje w praktyce były jedynie orientacyjne, podczas gdy klienci odbierali je jako fakt. Amazon zapowiada odwołanie się od decyzji, twierdząc, że przestrzega prawa i proponuje rozwiązania mające poprawić doświadczenie zakupowe na swojej platformie.
Dla 42% Polek podstawowym źródłem wiedzy finansowej są rodzice. Powracamy do badania Mastercard „Kobiety i Finanse 2024”. Pokazuje ono, że 40% Polek ocenia swoją wiedzę finansową pozytywnie, z czego 60% czuje się najlepiej w zarządzaniu domowym budżetem. Pomimo pozytywnych ocen w teorii, Polki mają trudności w praktycznym stosowaniu wiedzy finansowej, szczególnie w obszarach inwestycji i spłaty kredytu hipotecznego. Interesują się one jednak finansami i poszukują wiedzy, przy czym główne źródła informacji to rodzice i media społecznościowe. Badanie wykazało, że finanse nadal są tematem tabu wśród Polek, z jedną trzecią przyznającą, że w dzieciństwie nigdy nie rozmawiano z nimi na ten temat. Marta Życińska z Mastercard zwraca uwagę na potrzebę zmiany percepcji finansów przez kobiety i zachęca do wspierania ich otwartej postawy wobec finansów i przedsiębiorczości.
Młodzi najchętniej kupują w Internecie odzież (70,6%). Raport „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej” przygotowany dla MediaMarkt Saturn Polska pokazuje, że ponad 86% młodych Polaków dokonuje zakupów online lub za pomocą aplikacji mobilnych przynajmniej raz w miesiącu. Badanie przeprowadzone przez agencję SW Research wykazało, że młodzi doceniają wygodę, szeroki wybór produktów oraz możliwość unikania tłumów i kolejek podczas zakupów online. Najczęściej zakupy dokonywane są w kategoriach odzież i obuwie, bilety, kosmetyki oraz elektronika, a kobiety szczególnie cenią sobie dostępność rabatów online. Respondenci oczekują także funkcji pozwalającej sprawdzić dostępność produktów w sklepach stacjonarnych oraz dedykowanych rabatów w aplikacjach mobilnych, a także możliwości śledzenia przesyłki oraz intuicyjnego interfejsu użytkownika.