Na świecie można wyróżnić kilka firm, które zmieniły dzieje ludzkości, jedną z nich jest zdecydowanie Microsoft Corporation. Ich oprogramowanie i komputery osobiste są używane praktycznie w każdej firmie i w każdym domu. Można nawet powiedzieć, że Microsoft stoi na czele komputeryzacji świata, zapewniając bezkonkurencyjne produkty, bez których dziś ciężko byłoby nam wyobrazić sobie codzienne korzystanie z komputerów osobistych.
Ta znana na całym świecie, największa firma produkująca oprogramowanie, powstała w 1975 roku dzięki połączeniu pomysłów dwóch przyjaciół z dzieciństwa Billa Gatesa i Paula Allena. Obu interesowały komputery i to, co z nimi związane, co wówczas stanowiło absolutną awangardę świata technologii. Zawsze trzeba od czegoś zacząć, również Microsoft zaczynał od zera jako mini przedsiębiorstwo o zasięgu zaledwie lokalnym. Dopiero później Bill Gates rozwinął ideę języków programowania i zaproponował kilka rozwiązań, które odniosły w dość szybkim tempie sukces. Po blisko 50 latach od powstania, Microsoft jest obecnie absolutnym monopolistą na rynku, a bez ich produktów ciężko byłoby nam sobie wyobrazić codziennie korzystanie z komputerów osobistych. Droga do sukcesu nie była jednak usłana różami, a sama firma przeszła wiele transformacji na przestrzeni lat, aby dopasować się do rynku i lepiej zaspokajać potrzeby klientów. Obecna kapitalizacja rynkowa Microsoftu to 2 biliony USD, co czyni ją drugą największą spółką na świecie zatrudniającą ponad 220 tysięcy ludzi.
Lider Microsoftu Bill Gates uchodzi za jednego z największych przedsiębiorców XXI wieku i już od samego początku charakteryzował się niepohamowaną determinacją. Gates nie bał się potencjalnych trudności, jasno określił cel firmy, aby opracować oprogramowanie dla nowo powstającego rynku komputerów osobistych. Po debiucie pierwszych komputerów osobistych marki IBM w 1980 roku, Microsoft zrobił wszystko, aby to właśnie jego firma opracowała dla nich najlepszy system operacyjny. Wynalazek systemu operacyjnego MS-DOS pomógł firmie Microsoft nie tylko osiągnąć ten cel, ale także stać się najpopularniejszym standardem dla komputerów osobistych na świecie.
Model biznesowy
Wśród produktów firmy Microsoft znajdują się systemy operacyjne, aplikacje codziennego użytku biurowego, które są ze sobą kompatybilne na różnych urządzeniach, programy obsługujące serwery, aplikacje dla przedsiębiorstw, narzędzia do zarządzania komputerami i serwerami, narzędzia do tworzenia oprogramowania oraz gier wideo. Microsoft również sam projektuje i sprzedaje urządzenia, takie jak komputery, tablety, konsole do gier i zabawy, także inne inteligentne urządzenia oraz akcesoria uzupełniające. To jednak nie jest wszystko. Microsoft dzieli swoją działalność na 3 segmenty:
- Productivity and Business Processes
- Intelligent Cloud
- More Personal Computing
Productivity and Business Processes
Segment produktów i procesów biznesowych firmy Microsoft obejmuje portfolio produktów służących do zwiększenia produktywności, komunikacji i usług informacyjnych w firmach. Jednym z jego głównych produktów jest pakiet oprogramowania Microsoft Office, który obejmuje dział komercyjny i konsumencki. Do tego segmentu należą również produkty dla rozwiązań biznesowych, takie jak MS Dynamics, a także sieć społecznościowa dla profesjonalistów LinkedIn lub Skype. Ten segment przyczynił się do przychodów firmy w 2022 roku kwotą 63,4 miliarda USD.
Intelligent Cloud
Biznes rozwiązań w chmurze jest motorem napędowym Microsoftu i w ubiegłym roku przyniósł 75,3 miliardów USD, co jest najlepszym wynikiem w ramach segmentów działalności biznesowej firmy. Obejmuje on wszystkie publiczne, prywatne i hybrydowe produkty serwerowe firmy Microsoft oraz usługi chmurowe dla firm. Należą do nich między innymi Microsoft Azure, SQL Server, Windows Server, GitHub, Enterprise Services i inne.
More Personal Computing
Microsoft opisuje segment komputerów osobistych jako segment produktów i usług, którego celem jest to, aby „klienci byli w centrum zainteresowania naszych technologii”. Ten segment w 2022 roku przyczynił się do przychodów Microsoftu w wysokości 59,7 miliardów USD i obejmuje system operacyjny Windows, w tym odnawianie licencji systemu operacyjnego Windows oraz Windows Commercial i Windows Internet of Things. Obejmuje także inne urządzenia, w tym akcesoria do komputerów, usługi dla graczy, w tym sprzęt Xbox i usługi z nim związane.
Udział na rynku usług w chmurze stale rośnie
Rynek infrastruktury chmurowej rośnie bardzo szybko. W ciągu ostatniego roku wzrósł o prawie 50 mld USD i według danych firmy Synergy Research wzrósł z 129 mld USD w 2020 roku do obecnych 178 mld USD. Wśród trójki gigantów są Amazon, Microsoft i Google. Amazon nadal zajmuje dominującą pozycję, ale Google i Microsoft jako drugi stopniowo za nim podążają.
Procentowy podział rynku w ostatnim roku nie zmienił się zbytnio, Amazon prowadzi z 33%, następnie Microsoft z 21% i Google z 10%. Warto zauważyć, że udział Amazonu na rynku pozostaje na stałym poziomie od kilku lat, podczas gdy Google i Microsoft nadal rosną w siłę.
Microsoft, który 4 lata temu miał tylko 11% udziałów na rynku usług w chmurze, podwoił swoją pozycję w przeciągu 18 kwartałów, co jest imponującym wzrostem, podczas gdy pozycja Amazonu nie zmieniła się od dłuższego czasu, co w długiej perspektywie może być dla niego problemem. Faktem jest jednak, że rynek wciąż szybko rośnie, a w obszarze chmury nadal jest wiele miejsca do rozwoju. W ostatnich latach mogliśmy tego doświadczać kwartał po kwartale, obserwując jak najwięksi gracze korzystają najwięcej na tym wzroście.
Google Bard kontra Microsoft Bing AI: Pierwszy pojedynek dwóch systemów sztucznej inteligencji
Kiedy w 1998 roku Larry Page i Sergey Brin oficjalnie uruchomili Google, była to 21 wyszukiwarka, która weszła na rynek. Teraz Google zajmuje dominującą pozycję i w 2022 roku osiągnął dochody w wysokości 282 miliardów USD. Microsoft wprowadził swojego Binga dopiero w 2009 roku, który powstał na bazie wyszukiwarki Live Search. Pierwszą rundę wojny wyszukiwarek wygrał Google, któremu udało się osiągnąć dominację na prawie dwie dekady. Ale jak zakończy się wynik pojedynku na polu sztucznej inteligencji, która jest coraz częściej wykorzystywana przez firmy i indywidualnych użytkowników?
Wszystko zaczęło się od uruchomienia usługi ChatGPT 30 listopada 2022 roku. ChatGPT to model językowy „obdarzony” sztuczną inteligencją, dzięki której komunikuje się z użytkownikami za pomocą konwersacji. Sztuczna inteligencja i bogaty model językowy potrafią podsumować tekst, tłumaczyć języki, odpowiadać na pytania czy nawet napisać pracę dyplomową.
Google Bard AI jest podobny do Chat GPT, ale opiera się na modelu językowym aplikacji dialogowych firmy Google. AI od Google jest o wiele bardziej konserwatywna niż AI Microsoftu i oferuje swój system Bard na razie tylko w języku angielskim, podczas gdy Bing „mówi” również na przykład po polsku.
Oba systemy sztucznej inteligencji opierają się na podobnych założeniach. Dzięki analizie ogromnej ilości tekstów są w stanie składać słowa w sposób, który przypomina ludzką mowę. Bing AI i Google Bard różnią się między sobą jednak w tym, co są w stanie zaoferować. Microsoft zdecydował się wykorzystać sztuczną inteligencję do wzmocnienia swojej wyszukiwarki internetowej. Google natomiast stara się przedstawić Barda jako samodzielny produkt oddzielony od wyszukiwarki.
W połowie marca Microsoft uruchomił jeszcze bardziej zaawansowaną i kreatywną wersję Chat GPT-4, która jest w stanie dostarczyć bezpieczniejsze i bardziej użyteczne odpowiedzi. Chat GPT-4 jest obecnie zdecydowanie lepszy niż konkurencja, nawet niż Bard od Google. Choć zależy to oczywiście od kontekstu, w którym AI jest wykorzystywane. Warto dodać, że Bard w różnych testach czasami podawał nieprawidłowe odpowiedzi, a nawet zmyślił cytat na poparcie swojej tezy o przestrzeganiu RODO. Ze względu na to, że sztuczna inteligencja jest w początkowej fazie rozwoju, w ciągu najbliższych tygodni i miesięcy wszystko może się zmieniać, a przewaga konkurencyjna może przechodzić z firmy na firmę. Co nie zmienia faktu, że obecnie znacznie na prowadzenie wysunął się Microsoft.
Przejęcie Activision Blizzard
W styczniu zeszłego roku firma Microsoft ogłosiła, że chce kupić giganta gier, Activision Blizzard, za niemal 70 miliardów USD, co byłoby największą transakcją technologiczną w historii. Jednak jak to bywa w przypadku takich przejęć, Microsoft potrzebuje zgód w wielu krajach i urzędach. Gdyby Microsoft przejął Activision, przyniosłoby to istotne przetasowania w przemyśle gier komputerowych, a Microsoft zyskałby popularne serie gier, takie jak Call of Duty czy Warcraft. To właśnie wywołało poważne obawy urzędów regulacyjnych, czy nie doprowadziłoby to do uzyskania przez Microsoft monopolu na tym rynku. Mogłoby dojść do sytuacji, w której liczba gier dostępnych na konsoli Sony Playstation byłaby pomniejszona o wiele sławnych tytułów, jeśli Microsoft miałby kaprys, aby dystrybuować swoje gry tylko poprzez swoją konsolę – Xbox.
Microsoft już zawarł umowy z firmami Nvidia i Nintendo na okres 10 lat, aby gry zdobyte w wyniku tej akwizycji były wciąż (lub po raz pierwszy) dostępne w ramach korzystania z usług i produktów tych firm. Jednak Sony nie zgadza się na to przejęcie, wobec czego Microsoft zaproponował Sony podobną umowę jak Nvidii i Nintendo, ale nie doszło jeszcze do porozumienia w tej kwestii. Sony obawia się, że Microsoft, pomimo umowy, miałby dużą przestrzeń, aby niekorzystnie traktować graczy na platformie PlayStation, zwłaszcza jeśli chodzi o grę Call of Duty.
Microsoft obecnie stara się przekonać organy regulacyjne na całym świecie, aby zezwoliły na to przejęcie. Nie jest to jednak takie proste. Amerykańska Federalna Komisja Handlu stwierdziła, że spróbuje zablokować prawnie tę transakcję. Przejęcie, nie podoba się również brytyjskim urzędom. Na przeszkodzie wciąż staje Sony, które oskarża Microsoft o „nękanie”, a Activision oskarża o „sabotaż”. Nie jest jeszcze jasne, czy przejęcie dojdzie do skutku. Bardzo ważnym może okazać się werdykt Komisji Europejskiej, który powinien zostać wydany jeszcze wiosną tego roku.
Jak obecnie radzi sobie Microsoft?
Amerykański gigant technologiczny opublikował pod koniec kwietnia swoje najnowsze wyniki finansowe, które prezentują się powyżej oczekiwań. Analitycy przewidują, że Microsoft w całym 2023 osiągnie przychody na poziomie 211 miliardów USD, co będzie oznaczało wzrost o 3,9% r/r. W samym pierwszym kwartale przychody wyniosły jednak aż 52,9 miliarda USD i wzrosły o 7,1% r/r, co wskazuje, że Microsoft już na początku roku radzi sobie wyjątkowo dobrze. Najważniejszym biznesem pozostaje segment chmurowy, który w pierwszym kwartale dostarczył 28,5 miliarda USD przychodów. Skorygowany zysk na akcje całej spółki wyniósł 2,45 USD wobec oczekiwań na poziomie 2,24 USD.
Inwestorom podoba się, jak Microsoft rozwija się w biznesie chmurowym oraz jak wysuwa się na czoło wyścigu segmentu AI. Dodatkowo, platforma Teams, wykorzystywana do obywania spotkań online przekroczyła już 280 milionów aktywnych użytkowników. Co ciekawe również, wyszukiwarka Bing ma już codziennie ponad 100 milionów aktywnych użytkowników, a dzienna liczba instalacji aplikacji mobilnej Bing wzrosła 4 razy od momentu jej wprowadzenia. Microsoft również wiec w tym segmencie zdobywa udziały w rynku.
„Azure zwiększa coraz mocniej swoją popularność, ponieważ klienci wybierają naszą platformę obliczeniową w sytuacji, gdy każda aplikacja staje się zasilana sztuczną inteligencją. Posiadamy najpotężniejszą infrastrukturę AI przez co jest ona wykorzystywana przez naszego partnera OpenAI, Nvidię oraz wiodące startupy pracujące w branży AI, takie jak Adapt czy Inflection, do szkolenia dużych modeli” – powiedział Satya Nadella, CEO Microsoftu.
Przewagi konkurencyjne
Microsoft jest jednym z największych przedsiębiorstw technologicznych na świecie i posiada kilka wyraźnych przewag konkurencyjnych, które przyczyniły się do jego sukcesu na przestrzeni lat. Jedną z najważniejszych z nich jest rozpoznawalność marki. Czy znasz kogoś ze swojego otoczenia, kto nie zna firmy Microsoft i systemu Windows? Produkty są znane z niezastępowalności, wysokiej jakości, niezawodności, bezpieczeństwa i innowacyjności, co przyzwyczaiło klientów do produktów firmy oraz przyczyniło się do zbudowania zaufania.
Microsoft posiada również niezaprzeczalną siłę finansową. Jest to bardzo stabilne finansowo przedsiębiorstwo, które posiada silne rezerwy gotówkowe i liczne źródła dochodów. Dzięki temu firma może masowo inwestować w badania i rozwój, przejęcia i inne inicjatywy, które mogą wesprzeć jej wzrost i zachować przewagę konkurencyjną. Microsoft może również pochwalić się zdywersyfikowanym portfelem produktów i usług, obejmującym szeroką gamę systemów operacyjnych, oprogramowania, konsol do gier, usług chmurowych i innych. Ta dywersyfikacja pozwala firmie lepiej radzić sobie z recesją gospodarczą i zmianami preferencji konsumentów. Produkty firmy Microsoft są ponadto zaprojektowane w taki sposób, aby były ze sobą w pełni kompatybilne, co tworzy spójne doświadczenie użytkownika. Oprogramowanie firmy Microsoft jest również kompatybilne z szeroką gamą sprzętu i oprogramowania firm trzecich, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla firm i konsumentów.
Inną przewagą są silne kanały dystrybucyjne. Microsoft współpracuje ze wszystkimi wiodącymi producentami sprzętu komputerowego, takimi jak Lenovo, Dell, Toshiba czy Samsung, oraz z innymi dużymi sprzedawcami, aby zapewnić sprzedaż komputerów z już zainstalowanym oprogramowaniem Windows.
Nie można pominąć również partnerstwa, w którym Microsoft się wyróżnia. Firma nawiązała strategiczne partnerstwa i współpracę z wieloma innymi firmami w branży technologicznej, na przykład ściśle współpracuje z firmą Intel, co pomaga jej rozwijać nowe technologie. Ogromną reklamą dla firmy jest również szeroka gama produktów i usług, od systemów operacyjnych i oprogramowania biurowego po konsole do gier i usługi chmurowe. W ten sposób firma może dotrzeć do dużej liczby klientów poszukujących różnych produktów i potrzebujących różnych usług.
Ryzyka
Nawet jeśli Microsoft jest technologicznym gigantem o dobrze zdywersyfikowanym biznesie, nie oznacza to, że nie dotyczy go żadne ryzyko. Jednym z nich jest silna konkurencja. Microsoft stawia czoła kilku silnym konkurentom, którzy mają różne modele biznesowe. Niektórzy z nich dostarczają użytkownikom aplikacje lub nawet darmowe treści i zarabiają na reklamie (Google). Inni rozpowszechniają podobne oprogramowanie z otwartym kodem źródłowym po niskich kosztach lub za darmo. Wśród największych konkurentów Microsoftu na poziomie sprzętu i oprogramowania znajdują się na przykład Apple, Google, IBM i Oracle.
Kolejną „słabością” jest potrzeba licencji na korzystanie z produktów Office. Aplikacje pakietu Microsoft Office wymagają licencji użytkowania, a to są dodatkowe, dość wysokie, koszty, szczególnie w przypadku firm zapewniających komputery i oprogramowanie dla wielu pracowników.
Microsoft ma również znaczącą ekspozycję na rynku komputerów osobistych, który w ostatnich dwóch latach nie radzi sobie zbyt dobrze. Dostawy PC po pandemii osłabły i wszystkie firmy, które działają w tym segmencie, zgromadziły zapasy, co zdecydowanie nie sprzyja sytuacji. Mimo to Microsoft generuje ogromną ilość gotówki, a marże pozostają wysokie.
Osłabiający się rynek komputerów osobistych jest raczej krótkoterminowym problemem w postaci zmniejszania perspektyw na osiąganie przez spółkę zysku. Nie można jednak powiedzieć, że spółka upadnie. Motor napędowy Microsoftu to usługi w chmurze, które coraz bardziej zyskują na popularności, a sam Microsoft w tym kontekście powoli dogania Amazona. Sytuacja Microsoftu mogłaby się znacznie pogorszyć tylko wtedy, gdybyśmy zaobserwowali wyraźne oznaki spowolnienia biznesu chmurowego, który jest siłą napędową Microsoftu, i w którym od dłuższego czasu buduje swoją silną pozycję.
Podsumowanie
Microsoft to globalny gigant technologiczny, z którego produktami spotykamy się codziennie, a który od swojego założenia realizuje ambitne wizje przyszłości. W przeciwieństwie do innych firm technologicznych, które funkcjonują na podstawie jednego charakterystycznego produktu lub pomysłu, Microsoft działa z imperatywem, że zawsze jest coś do odkrywania i tworzenia. Można oczekiwać, że Microsoft będzie dalej penetrował różne obszary funkcjonowania swoich użytkowników, aby ułatwić im życie i poszerzyć swoje wpływy, a ryzyko, że tak rozległy i zróżnicowany biznes jakim jest Microsoft mógłby upaść jest praktycznie zerowe. Akcje Microsoft mogą być dobrym wyborem dla inwestorów z długim horyzontem inwestycyjnym, szukających ciekawych zysków. Jeśli chcesz dodać je do swojej inwestycji, akcje te są dostępne również w ramach własnych strategii na Portu.
—————————————————————–
Na co zwrócić uwagę po przeczytaniu artykułu?
– Artykuł nie jest rekomendacją inwestycyjną, a Portu nie świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego.
– Historyczne wyniki inwestycji nigdy nie są gwarancją przyszłych zysków.
– Inwestycje na rynkach kapitałowych są zawsze ryzykowne.
– Portu nie gwarantuje osiągnięcia zysków z inwestycji.
– Nie jesteś pewien, jaki profil ryzyka jest dla Ciebie odpowiedni? Wypełnij naszą ankietę inwestycyjną, by to sprawdzić.
– Niniejszy artykuł jest materiałem marketingowym.